Communication - Presse • Veille
#flashinfo, 28 mai. ANAF : aplicarea masurilor fiscale, OUG, digitalizare si DAC 6
Pe 28 mai, CCIFER a organizat in cadrul Matinalului Digital o reuniune cu reprezentantii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru a discuta despre aplicarea masurilor fiscale prevazute in Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 70/2020, digitalizare si Directiva europeana privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal (DAC 6).
Invitatii Matinalului Digital
- Daniel Tudor - Director general adjunct Directia Generala de Informatii Fiscale din cadrul ANAF
- Monica Negrutiu - Director general al Directiei Generale de Reglementare Colectare Creante Bugetare
- Sia Jiru -Director general adjunct al Directiei Generale de Coordonare Inspectie Fiscala
- Ion Sclifos, reprezentant Grup de lucru CFO CCIFER
- Serge Gonvers, membru Board CCIFER
Moderator: Monica JIMAN, membru Board CCIFER
Criza sanitara ne-a adus în față câteva mari dificultăți, dar și oportunități. Distanțarea fizică a impus o reașezare a mediului de lucru, ce a mobilizat 5 factori transformaționali ce se vor regăzi în procesele viitorului:
- Digitalizare – schimbare fundamentală a modului și a principiilor de lucru;
- Modul de lucru flexibil – restructurarea modului de lucru și dinamizarea acestuia;
- Cheltuieli/economii/ produse pe care companiile le relansează – riscul preluat de companii în relansarea economică
- Gestiunea sănătății angajațlor și asigurarea unui mod de lucru sigur;
- Finalizarea convergenței Saf-T : sunt beneficii ce pot deriva din colaborarea mult mai strânsă cu autoritățile fiscale;
Masurile fiscale si financiare adoptate de Guvern pentru a limita impactul negativ al crizei sanitare asupra angajatilor si angajatorilor in Ordonantele de Urgenta ale Guvernului, no: 29/2020, 33/2020, 48/2020, 69/2020 si 70/2020:
Principalele idei:
- Pentru obligatiile fiscale scadente cu 21.03.2020 nu s-au calculat si aplicat dobanzi de intarziere;
- Obligatiile fiscale scadente dupa aceasta perioada nu sunt considerate obligatii fiscale restante;
- S-au suspendat masurile de executare silita;
- Prin OUG 48/2020 sunt aprobate o serie de măsuri fiscale pentru contribuabilii ce aveau în derulare eșalonări la plată, ei având deja dificultăți financiare;
- Nu s-a calculat si datorat dobanzi de intarziere pentru plata cu intarziere a ratelor din graficele de esalonare;
- S-a extins posibilitatea rambursarii TVA;
- Masurile fiscale inceteaza in termen de 30 zile de la incetarea starii de urgenta;
- S-au adoptat masuri de sprijin prin OUG 33/2020 s-au acordat bonificatii pentru plata obligatiilor fiscale (bonificații pentru cei ce au achitat impozitul pentru trimestrul I la termenul scadent, fiind de 5% pentru contribuabilii mari și de 10% pentru cei mijlocii și mici);
- S-a modificat modul de calcul a platilor anticipate
- S-a implementat obligatia fiscale in platforma ghiseul.ro pentru persoanele fizice si in perioada urmatoare va fi disponibila si pentru contribuabilii persoane juridice;
- S-a asigurat cadrul legal pentru depunerea electronica a formularelor specifice evitarii dublei impuneri si acordurilor fiscale internationale ;
- S-a dat posibilitatea solutionarii electronic solicitarilor contribuabililor prin implicarea a 900 de inspectori ANAF (eliberare certificate fiscale, rambursari TVA, etc.);
- S-a constituit un Grup de Analiza Fiscala care comunica cu mediul de afaceri si academic pe diferite masuri si propuneri
Digitalizarea:
- SAF-T: s-a depășit etapa atribuirii contractului și urmează etapele de implementare;
- Analiza de risc TVA va fi una postînregistrare; criteriile de risc raman cele din Anexa 5;
- Proiectele mari de digitalizare: s-au asumat din 2019, 14 proiecte pentru a reusi digitalizarea ANAF (exemplu: extinderea spatiului privat virtual, platile electronice, solutionarea contestatiilor in mediul online, dialogul cu contribuabilii in mediul online ); multe proiecte de digitalizare sunt finantate prin fonduri europene;
- Cel mai mare proiect este proiectul de Big data: integrarea tuturor proceselor si sistemelor utilizate de ANAF, integrarea SAF-T cu celelalte aplicatii de analiza; implementarea unui analytics systems.
Controlul :
- Activitate de control fiscal nu s-a stopat in perioada crizei sanitare si indiferent de situația socio-economică, contribuabilii trebuie să își îndeplinească obligațiile fiscale;
- Se vor relua inspectiile suspendate, mai ales cele care nu au putut fi organizate online;
- In aceasta perioada activitatea s-a orientat si catre analiza si monitorizarea riscurilor, accent pe neconformare la declarare.