Membri
Analiză Sage Leadership. 7 din 10 români vor să mulțumească pe toată lumea și să fie perfecți la locul de muncă
Care sunt tiparele ce sabotează colaborarea echipelor organizaționale
- Analiza Sage Leadership, companie care oferă traininguri pentru mediul organizațional folosind instrumente certificate din analiza tranzacțională, arată că 43% dintre români vor să-i mulțumească pe cei din jur la locul de muncă, în timp ce 28% își doresc să fie perfecți.
- Analiza tranzacțională are la bază 5 driveri: mulțumește-i pe ceilalți, fii perfect, încearcă din greu, grăbește-te și fii puternic. Aceștia relevă stările automate care ne ghidează comportamentele în interacțiunile cu ceilalți, mai ales în momentele de stres și presiune.
- În organizațiile din România, 71% dintre angajați sunt ghidați de driverii mulțumește-i pe ceilalți și fii perfect. Aceștia evidențiază tendința de a evita conflictele și setarea de limite, dar și o nevoie de previzibilitate sporită.
- Generația Z este mânată de dorința de încerca din greu mai mult decât celelalte generații, în timp ce Generația X are o tendință chiar mai mare către perfecțiune decât celelalte grupe de vârstă.
- Raportat la industrii, analiza arată că angajații din sectorul public pun mai mult preț pe a fi puternici, în schimb cei din IT & tech se grăbesc cel mai mult, iar cei din sectorul financiar-bancar pun accent pe a-i mulțumi pe ceilalți mai mult decât în alte domenii.
Mecanismele care influențează dinamicile în echipă
Conform modelului psihologic al analizei tranzacționale, oamenii sunt conduși de 5 mecanisme principale. Ele ne dau energie să fim perseverenți, rapizi, perfecționiști sau orientați către ceilalți.
În mediul organizațional, aceste tipare devin motoarele comportamentului angajaților și pot explica atât punctele lor forte, cât și dificultățile din colaborare. Conștientizarea lor ajută la reglarea relațiilor și dinamicilor din organizație, precum și la prevenirea și gestionarea conflictelor. Aceștia sunt mulțumește-i pe toți, fii perfect, încearcă din greu, grăbește-te și fii puternic.
O analiză Sage Leadership – realizată pe un eșantion de peste 3.000 de respondenți – ce a măsurat incidența aceste mecanisme în cadrul mediului organizațional din România – relevă că 7 din 10 respondenți evită conflictul, din dorința de a-i mulțumi pe ceilalți, dar au și o nevoie pregnantă de previzibilitate la locul de muncă.
În detaliu, conform analizei, dintre români:
- 43% acționează din driverul mulțumește-i pe ceilalți: acest tipar înseamnă tendința de a evita conflictul și de a căuta aprobarea celorlalți. În organizații, acești angajați sunt empatici și buni coechipieri, însă uneori pun nevoile echipei înaintea propriilor priorități și le este dificil să seteze limite sănătoase.
- 28% acționează din fii perfect: la locul de muncă, pot deveni extrem de tipicari și rezistenți la schimbare Aceste persoane își doresc control și previzibilitate, ceea ce este dificil de obținut în vremurile foarte dinamice în care trăim. Deși aduc standarde înalte, pot bloca progresul prin amânări sau supraîncărcare.
- 21% încearcă din greu: în epoca în care avem toate informațiile la un click distanță, ei sunt la un pas de burnout. Acest lucru se datorează faptului că vor să facă prea multe lucruri și să le facă în același timp. În ciuda bunelor intenții, încep multe și termină puține, ceea ce frustrează managerii și colegii.
- Pentru 13% domină driverul grăbește-te: deși se pot mulțumi cu un singur proiect, se aruncă în multe activități făcute superficial. Nu se pot concentra până la capăt pe un singur proiect și au tendința către multi-tasking. Din această cauză, nu lucrează strategic, nu se pregătesc și fac multe greșeli.
- Iar pentru 8%, predomină driverul fii puternic: nu știu să ceară ajutorul sau să delege. Ca manageri, au tendința să preia greul de la cei din jur și să facă singuri totul, cu risc major de burnout și chiar demisie. Nu știu să ceară, dar nu din frica de conflict, ci pentru că au credința că, pentru a fi puternic, este necesar să te descurci fără a pune întrebări sau probleme. În echipă, vor lucra din greu și vor prelua tot ce nu fac ceilalți.
„Evitarea conflictelor la locul de muncă și nevoia de predictibilitate sunt două puncte de tensiune importante în organizații. Însă este la fel de important să ne uităm la aceste mecanisme nu ca la o încadrare în tipare fixe, ci ca la un instrument pentru a cunoaște mai bine echipele și dinamicile din interiorul lor. În analiza tranzacțională, de altfel, este firesc să întâlnim persoane care au mai mulți driveri dominanți, acesta fiind chiar un semn de sănătate emoțională. Niciun driver nu este bun sau rău în sine. Ele devin problematice doar atunci când sunt duse la extrem.
În activitatea noastră, ne folosim de acest know-how în traininguri și cursuri pentru a ajuta echipele să-și recunoască tiparele, cu scopul de a îmbunătăți felul în care lucrează împreună. Să înțelegem ce tipare ne fac să reacționăm așa cum o facem – este o formă de igienă relațională. Poate că nu vom schimba peste noapte cultura muncii din România, dar putem începe prin a construi organizații în care tiparele devin vizibile și sunt discutate – și nu mai reprezintă subiecte tabu care ne pun piedici și nu ne lasă să ne dezvoltăm”, spune Mălina Iordache-Chirea, psiholog și fondator Sage Leadership.
În general, aceste mecanisme alternează în timp iar, în funcție de circumstanțe, o persoană poate acționa din mecanisme diverse, chiar dacă unul dintre ele este considerat dominant. De altfel, 16.2% dintre respondenți au cel puțin doi driveri dominanți, iar cele mai întâlnite combinații sunt mulțumește și fii perfect, respectiv mulțumește și încearcă.
Evitarea conflictelor la muncă – o trăsătură culturală, indiferent de generație
În ceea ce privește mecanismele automate ale fiecărei generații în parte, analiza arată că toate categoriile de vârstă mai degrabă acționează din nevoia de a-i mulțumi pe cei din jur.
Cu toate acestea, cei cu vârste între 45 și 65 de ani au o tendință mai mare către perfecțiune - o treime dintre respondenți. Membrii acestei generații pun mai puțin preț pe a face lucrurile repede – numai 9% dintre ei –, cea mai mică proporție dintre toate grupele de vârstă analizate.
Pentru Generația Z, în schimb, a fi pe plac are o valoare chiar mai mare (46.7%) decât în cazul celorlalte grupe de vârstă, însă sunt singura categorie de vârstă pentru care e mai important să încerce din greu, aproape un sfert dintre respondenți regăsindu-se în acest mecanism – decât să fie perfecți.
Milenialii sunt prinși la mijloc, scorând similar cu eșantionul general în cazul tuturor driverilor.
Angajații din telecom tind către perfecțiune, cei din sectorul public vor să fie puternici
Există și diferențe notabile în incidența driverilor de la o industrie la alta: conform analizei, angajații din domeniul financiar-bancar vor să-i mulțumească pe cei din jur chiar mai mult decât media (44.1%), în schimb în domeniul auto, mai puțin de o treime dintre respondenți au această nevoie, dar scorează peste medie la a fi puternici (9.5%). Cea mai mare valoare a driverului fii puternic o au cei din sectorul public (10.7%), dar și cea mai mică motivație în a-i mulțumi pe ceilalți (30%), dintre industriile analizate.
Angajații din domeniul telecom țintesc cel mai mult către perfecțiune, comparativ cu celelalte domenii (30.1%), însă dorința de a fi puternic este mult sub medie, la numai 1.3%. Natura dinamică a industriei IT & tech face ca aici să regăsim cea mai mare valoare a driverului grăbește-te: 14.7%.
Industriile în care angajații au mai mulți driveri dominanți sunt consultanța și telecom: 23.1%, respectiv 19.6% – mult peste media generală. În domeniul financiar-bancar, incidența angajaților cu mai mulți driveri dominanți este cea mai mică – 11%.
Primul board game românesc dedicat echipelor organizaționale, bazat pe driverii din analiza tranzacțională
Cu ajutorul acestor driveri, Sage Leadership a creat și un board game, gândit ca un instrument de auto-cunoaștere a echipelor. Jocul este construit în jurul mecanismelor automate din analiza tranzacțională.
Lansarea board game-ului numit Yūgen va avea loc pe 25 septembrie, la Courtyard by Mariott, în București, și este dedicat atât managerilor de echipe, reprezentanților departamentelor de HR, cât și specialiștilor L&D din organizații.
Analiza a fost realizată cu scopul de a măsura incidența celor 5 driveri din analiza tranzacțională în organizațiile din România. A fost derulată pe un eșantion de 3.114 de participanți, persoane fizice cu vârste cuprinse între 14 și 65 de ani, care sunt angajați sau elevi/ studenți în organizații și instituții de pe teritoriul României. Datele au fost colectate de Sage Leadership, prin metoda CAWI – chestionare online, asistate de computer.
Despre Sage Leadership
Sage Leadership este singura companie din România care oferă programe de training pentru mediul organizațional, folosind instrumente certificate din analiza tranzacțională, aplicate în business, cu experiență în 31 de țări. Echipa Sage Leadership este formată exclusiv din psihologi care cunosc în profunzime dinamica relațiilor profesionale și lucrează cu instrumente validate științific, cu scopul de a construi leadership autentic, colaborare eficientă și relații profesionale mature în organizații. Până acum, au lucrat cu peste 46.000 de profesioniști din domenii foarte diverse, pe care iau ajutat să aibă un limbaj comun al performanței, să gestioneze conflictele și să construiască relații de lucru productive. Mai multe detalii despre Sage Leadership sunt disponibile aici






