Membri

România: școli sărace, potențial mare

Într-una dintre cele mai sărace țări din Europa, investițiile publice în educație care cedează amenință viitorul țării. Un nou studiu intitulat „Cost of Education: Investment, Yield, Impact”, scris de Deloitte România în numele World Vision România, filiala locală a parteneriatului World Vision International, arată cât de greșită este ca abordare lipsa investițiilor în educație, și calculează pierderile reale.

Studiul a fost lansat marți, 12 octombrie, în cadrul unei ample conferințe despre finanțarea în educație, organizată de World Vision România în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Muncii și Protecției Sociale. La conferință au participat Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației și Cercetării, Raluca Turcan, ministrul Muncii și Protecției Sociale, Ligia Deca, consilier prezidențial pentru educație, Vasile Dîncu, senator, Dragoș Pîslaru, europarlamentar, Andrei Ionescu, conducere Partener al Coordonatorului Consulting și Management D România și Alexandru Stoleru, beneficiar al programului „Vreau în clasa a IX-a” al World Vision România.

Acest studiu face parte dintr-o serie de inițiative și cercetări realizate de World Vision România în domeniul educațional, precum: „Investind în educația copiilor din mediul rural” (2017), „Cursa celor 30 de ani de educație în România” (2020) și „Bunăstarea copiilor în mediul rural”.

Potrivit studiului „Costul educației: investiții, randament, impact”, fiecare leu (aproximativ 0,2 euro) investit în educație returnează aproximativ opt lei (2 euro) în taxe pentru fiecare persoană care finalizează o diplomă postuniversitară, pentru un randament de 700%. Contribuția totală la impozitul pe viață a unui deținător de studii postuniversitare este de aproximativ 1,27 milioane de lei (254.000 de euro).

Pe de altă parte, statul cheltuie aproximativ 90.000 de lei (18.000 de euro) în învățământul post-educație pe viață (ajutor financiar și recalificare) pentru un singur șomer care abandonează școala primară. Adăugând câștigurile nerealizate din impozitul pe venit plătit de persoanele cu cel mai mare contribuție (postuniversitare), pierderile potențiale nete rezultate suportate de stat pentru fiecare abandon precoce din educație pot ajunge până la 1,36 mil. lei, sau 272.000 euro.

Studiul mai arată că venitul brut al românilor se dublează aproximativ cu fiecare nivel de studii absolvit, de la aproximativ 1.344 de lei pe lună (270 de euro) pentru cineva cu studii primare la 2.730 de lei (546 de euro) pentru un absolvent de liceu, și 5.465 lei (1.093 euro) pentru deținătorii de diplome, respectiv. Acest lucru este oglindit de o dublare corespunzătoare a sumei de bani plătite statului, deoarece salariile sunt impozitate uniform în România, diversele impozite reprezentând aproximativ 46% din salariul brut pentru un muncitor salariat.

România are una dintre cele mai mici finanțări ale educației pe cap de locuitor din UE, arată raportul: aproximativ 936 de euro anual pentru un preșcolar, 1.106 euro pentru un elev de școală primară, 1.398 de euro pentru un elev de liceu, 1.317 de euro pentru un licean și 2.139 euro pentru un student de facultate.

Conform datelor oficiale neincluse în studiu, România a subfinanțat mult timp sistemul său de învățământ. Deși legea cere statului să-și finanțeze școlile la echivalentul a 6% din PIB-ul anual al țării, această prevedere a legii nu a fost niciodată aplicată. Din 2011, nicio administrație nu au reușit să atingă acest obiectiv.

Acest lucru face și mai misterios de ce practic toate administrațiile românești din ultimele trei decenii au ales să ignore ceea ce este, în mod demonstrabil, una dintre cele mai profitabile investiții publice.

Educația, inclusiv învățământul universitar și postuniversitar, este gratuită în România, dar este afectată de subinvestiții cronice, rate ridicate de abandon școlar (a treia cea mai mare din UE în 2020, după Malta și Spania), lipsa resurselor digitale, forța de muncă de profesori îmbătrânită și o proporție extrem de mare de studenți cu performanțe slabe, conform celor mai recente rezultate ale Programului OCDE pentru evaluarea internațională a studenților (2018). Aproximativ 41% dintre elevii cu vârsta cuprinsă între 14 și 15 ani sunt considerați cu rezultate slabe la citire și 47% dintre ei cu rezultate slabe la matematică.

Rata șomajului în România se situează în prezent în jurul valorii de 5,5%. Aproximativ 450.000 de persoane cu vârste cuprinse între 15 și 74 de ani erau șomeri în mai 2021. Raportul Deloitte România a fost comandat de World Vision România și este rezultatul cercetării documentate efectuate în august 2021.

Accesați studiul intreg „Costul educației: investiții, randament, impact” aici.

World Vision România derulează de mulți ani proiecte în domeniul educației, vizând în special educația rurală, sprijinind peste 49.500 de studenți și tineri. Organizația are un program extins de burse școlare, „Vreau în clasa a IX-a”. Aproape 4.000 de elevi din mediul rural, din familii fără mijloace materiale, au fost sprijiniți în ultimii 13 ani prin acest program în care World Vision a investit, cu ajutorul donatorilor săi, peste 3,14 milioane de dolari (USD). Cei care doresc să doneze pentru a oferi copiilor din mediul rural șansa de a-și îndeplini visele mergând la liceu – și poate mai departe, la facultate – o pot face la acest link sau trimițând un SMS în valoare de 2 euro la 8845, cu textul LICEU.

Mai avem mult de lucru în domeniul educației, dar se pot face mult mai multe cu ajutorul oamenilor buni ca tine!

Plus d'actualités

Noi membrii

Libra Guard

Servicii Profesionale de Securitate

Membri

În sala de escaladă nu plâng

Sunt Ionuț, am 6 ani și sufăr de parapareză spastică. Îți vorbesc în numele a 100 de copii cu dizabilități, ca mine, care au nevoie de SUPERPUTERI! ...

All news

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !

Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !