Comunicare -Presa
CCIFER, PREZENTĂ LA LANSAREA RAPORTULUI OCDE PRIVIND EDUCAȚIA ÎN ROMÂNIA
Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Franceză în România (CCIFER) a participat la lansarea raportului OCDE „Educație și competențe în România”, eveniment organizat de Ministerul Educației și Cercetării la Academia Română (23 mai 2025) în contextul procesului de aderare a României la OCDE.
Raportul oferă o evaluare amplă a politicilor educaționale românești și marchează o etapă importantă în parcursul de aderare la OCDE, punând accent pe nevoia de reforme pentru reducerea inechităților și creșterea calității educației. La eveniment au participat oficiali de rang înalt, printre care Daniel David (ministru interimar al Educației), Andreas Schleicher (director OCDE pentru educație și competențe) și Luca Niculescu (coordonatorul național pentru aderarea la OCDE).
Printre concluziile-cheie ale raportului:
- România se situează sub media OCDE la indicatori precum rezultatele elevilor la testele PISA, participarea la educația timpurie și rata de absolvire a liceului;
- Există diferențe semnificative între mediul urban și rural în ceea ce privește accesul la educație de calitate;
- Finanțarea educației este insuficientă și ineficient distribuită, necesitând prioritizarea educației timpurii și a învățământului primar.
Principalele recomandări ale OCDE includ:
- Implementarea mentoratului pentru profesori și încurajarea colaborării între școli, în special în zonele rurale;
- Întărirea conducerii școlilor prin clarificarea responsabilităților directorilor și susținerea clusterelor școlare;
- Reformarea învățământului profesional și dezvoltarea învățământului dual;
- Creșterea autonomiei instituționale, corelată cu o responsabilizare sporită;
- Sprijin activ pentru elevii vulnerabili și comunitățile dezavantajate, inclusiv cele rurale și rome.
Raportul sintetizează aceste direcții strategice în 9 mesaje de politică educațională, menite să orienteze viitoarele reforme și să susțină tranziția României către o economie bazată pe inovație și industrii de valoare adăugată.
CCIFER, ca actor activ în sprijinirea educației și formării profesionale, este implicată în două proiecte strategice cofinanțate de Uniunea Europeană prin Fondul Social European Plus (FSE+), în cadrul Programului Național Educație și Ocupare (PEO) 2021–2027:
- Start Student – Cariera ta începe cu practică, un proiect care sprijină tranziția tinerilor de la educație la piața muncii prin stagii de practică relevante;
- PROMES, un proiect axat pe promovarea și susținerea învățării la locul de muncă, în special prin dezvoltarea învățământului profesional și dual.
Prin aceste inițiative, CCIFER își reafirmă angajamentul pentru dezvoltarea competențelor tinerilor din România și contribuie activ la crearea unui sistem educațional modern, conectat la nevoile economiei.