Membri

Cum să dezvoltăm competențele de mâine?

Inteligență relațională, gândire inovatoare și adaptativă, interdisciplinaritate, colaborare virtuală…iata câteva dintre competențele esențiale care vor fi necesare vieții profesionale de mâine, și chiar de astăzi. Confruntate cu o nouă complexitate de a dezvolta aceste talente, ofertele tradiționale de formare inter-companii se luptă să se reînnoiască.

În primul rând, formatul

În ciuda eforturilor de inovare pedagogică și de a lăsa mai mult loc pentru exerciții și studii de caz, majoritatea companiilor de training continuă să propună un format standard de 2-3 zile, în care trainerul controlează majoritatea secvențelor și contribuțiilor. 

Acest lucru alimentează subtil frustrarea multor participanți, ei înșiși se confruntă cu o accelerare a timpului lor, încărcare mentală, întreruperi, incertitudini și chestionarea legitimității lor. 

Ritmul formării este total decalat de cotidianul lor. Mulți participanți invidiază (sau sunt geloși!) “confortul” trainerului care stăpânește cursul fără surpriză sau întrerupere timp de 2 sau 3 zile întregi. Un lux care nu mai aparține acestora. 

Pe urmă, conținutul

Complexitatea acestor noi competențe se datorează, în mare parte, complexității noilor situații profesionale întâlnite, adesea “in afara catalogului” companiilor de training și a trainerilor acestora. 

De aceea, frustrarea poate fi amplificată cu ușurință de impresia de a vedea că un subiect e abordat într-un mod abstract și conceptual, sau prin exemple din acele companii “perfecte”, deja instalate în lumea de mâine, dar departe de realitatea participanților noștrii.  

În plus, digitalizarea, care reprezintă o pârghie esențială pentru inovare, permite într-adevăr difuzarea rapidă și masivă a conținutului tehnic și facilitează schimburile între populațiile îndepărtate, însă, până în prezent, nu poate înlocui interacțiunea umană, care constituie subiectul central al acestor competențe de relaționare. 

Confruntată cu aceste limitări și cerințe în creștere, meseria noastră se orientează din ce în ce mai mult spre crearea și co-construirea de noi spații de dezvoltare pentru clienții noștrii, pe mai multe axe: 

1. Situația și experiența clientului sunt în centrul atenției

Promovarea unei abordări pragmatice, orientate către găsirea de soluții, pornind direct de la problemele clientului, chiar dacă aceasta înseamnă reducerea contribuțiilor conceptuale, care pot fi explorate în altă parte și altfel.

Decât să studiem timp de 3 zile teoriile despre inovație sau agilitate, mai degrabă să lucrăm împreună pentru a injecta ceva mai mult în modul în care clientul nostru ia în considerare acum problemele sale profesionale!

Să oferim instrumente și grile de lectură care să permită participantului să își analizeze propria situație în viitor: profile de personalitate, culturi corporative, cicluri de dezvoltare organizationala…

2. Inversarea și combinarea modurilor de acompaniere

•            Injectarea coaching-ului în sesiuni de training

Când un participant vine cu o problemă, trainerul nu este deținătorul soluției sau răspunsului. El poate intra, atunci, mai degrabă în rolul de coach, facilitator și să ghideze reflecția individuală și colectivă. Practica chestionării și a schimbării de perspectivă, identificarea tiparelor recurente, legate între ele sau paralele, transpunerea situațiilor profesionale în alte arii ale vietii… sunt tot atâtea tehnici utilizate de către coaches pentru a-și acompania clienții către o gândire “altfel”, mai complexă și sistemică.

 

  • Injectarea de instrumente din alte discipline în sesiuni de Co-Dezvoltare

Analizele practicilor de supervizare sau mentoring permit reînnoirea și extinderea cadrului de Co-Dezvoltare. Într-adevăr, acest instrument puternic și eficient de soluționare colectivă este uneori perceput ca fiind greu și static de către unii clienți, în special de către cei care lucrează într-un context foarte rapid.

 

  • Injectarea de contribuții conceptuale în sesiuni de coaching

Erezie, pentru puristii coaching-ului minimalist, pentru care postura total neutră a coach-ului garantează siguranța acompanierii!

Și totuși: dacă coach-ul este el însuși director financiar, de ce nu ar putea să împărtășească reflecțiile și experiențele sale cu un client care tocmai a preluat acest post? Sau chiar mai bine, cu un client care tocmai a preluat un post complet diferit? Capacitatea coach-ului de a transpune și de a face legături inter-disciplinare ar putea atunci să se dovedească a fi inspirațională pentru client.

« O inovație este o nesupunere care a reușit » (Michel Millot)

 

Groupe H2H, www.groupeh2h.com, Coaching, facilitare și training, contact: n.marin(@)groupeh2h.com

Plus d'actualités

All news

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !

Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !