Comunicare -Presa  •  Business info

#flashinfo, 10 aprilie. Amanarea ratelor este acum posibila: facilitati si norme de punere in aplicare

Tinand cont de faptul ca in urma crizei generata de COVID 19 atat companiile care se confrunta deja cu o criza de lichiditate cat si persoanele fizice care sunt direct afectate prin diminuarea veniturilor, Guvernul Romaniei a publicat OUG 37/ 2020 prin care ofera solutii de amanare a ratelor la creditele aflate in derulare astfel :

  1. Perioada de acordare a facilităților de suspendare la plată a ratelor din creditele ipotecare /neipotecare/leasing :
  • Se stabilește conform opțiunii debitorului,ce poate fi exprimată o singură data, și este cuprinsă între o lună  si 9 luni, fără a putea depăși data de 31 decembrie 2020. Scadența ultimei rate incluse în perioada de suspendare la plată este cel mai târziu data de 31 decembrie 2020. 
  • Perioada de rambursare a ratelor de dobândă eșalonate cu termene de plată suspendate este de 60 de luni, calculată începând cu prima zi calendaristică următoare perioadei de suspendare  a obligațiilor de plată a ratelor scadente acordate de creditor
  1. Rambursarea ratelor,dobanzilor si comisioanelor poate fi suspendata doar pentru creditele ipotecare /neipotecare/leasing care indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:
  • Au fost acordate pana la data de 30 Martie 2020.
  • Nu inregistreaza rate scadente restante la data de 16 Martie 2020 sau debitorii au efectuat plata obligatiilor restante pana la data depunerii cererii suspendarii obligatiei de plata.
  • Nu a fost declarată scadența anticipată până la data de 30 martie2020

Beneficiarii facilitatilor de suspendare la plata sunt :

  •  Persoanele fizice ale caror venituri au fost afecate direct sau indirect de situatia generata de pandemia COVID 19, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, debitorii care dețin profesii liberale și profesii care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei dacă activitatea a fost întrerupta total sau parțial ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate, cu următoarele urmări: restrângerea pieței de desfacere, restrângerea numărului de angajați, diminuarea numărului de furnizori etc
  • Persoanele juridice in cazul in care detin certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, sau certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri prin care se constată diminuarea veniturilor sau a încasărilor sale cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020 sau activitatea lor a fost întreruptă parțial sau total ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente pe perioada stării de urgență decretată, cu următoarele repercursiuni:restrângerea pieței de desfacere, restrângerea numărului de angajați, diminuarea numărului de furnizori etc.

Termenul transmiterii solicitarii catre creditor este de cel tarziu 45 de zile de la intrarea in vigoare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020. Transmiterea cererii se va face in forma unui document imprimat pe suport hartie sau prin email. Debitorul (persoana fizica) va declara pe propria raspundere ca i-au fost afecate veniturile proprii si/sau veniturile aferente familiei si ca se afla in imposibilitatea de a onora obligatiile de plata aferente creditului (intrarea debitorului/membrilor familiei si somaj tehnic ca efect al inchiderii/restrangerii activiatii angajatorului, concedierea, reducerea salariului, plasarea debitorului în carantină instituționalizată sau izolare la domiciliu, îmbolnăvirea cu COVID-19, etc). În cazul debitorilor persoane juridice, cererea se formulează de către reprezentantul legal al acestora.

Creditorul analizeaza cererea debitorului, face toate verificarile conditiilor de eligibilitate si transminte in termen de maxim 15 zile decizia de aprobare/respingere a cererii.

Persoanele care vor recurge la amanarea ratelor creditelor ipotecare (se asimileaza si facilitatile  garantate cu ipoteci)  vor plăti dobânda aferentă perioadei în termen de pana la 60 de luni de la expirarea perioadei de amânare. Dobânda datorată de debitorii cu credite ipotecare corespunzătoare sumelor scadente acolo unde plata este suspendată nu se capitalizează la soldul creditului existent.

Pentru creditele neipotecare (de nevoi personale) dobanda ce curge pe perioada suspendarii se va capitaliza (se va adauga la valoarea creditului ramas in plata) si va fi purtatoare de dobanzi.

Mai multe detalii pe site-ul Ministerului de Finante aici .

Ordonanta 37/2020 aici

Plus d'actualités

All news

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !

Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !