Membri
Pasha Cafe conturează experiența evenimentului Le Café.
Valentin Pașa, owner Pasha Cafe: „Noi facem tot ce ne stă în putință ca cei care vin să plece cu senzația că au mai învățat ceva”.
Valentin are o pasiune pentru cafea și îmbogățește industria de cafea de specialitate din România. Reprezintă un exemplu pentru cei care caută să experimenteze viața în toate aromele ei!
Care este cel mai frumos compliment primit vreodată de la un client?
Mă bucur că v-am întâlnit, îmi faceți diminețile mai frumoase, asta e ce mi-a spus o doamna. Și ne-am bucurat grozav de tare să auzim una ca asta.
Cum a început povestea Pasha Cafe? Ce v-a atras inițial către cafeaua de specialitate?
Sunt în zona de cafea de foarte mult timp, eu sunt barista format în Italia, în Lavazza, chiar în fabrica din Lavazza. Am cunoscut echipa de acolo, chiar și o parte din familia ce îi poartă numele. Și acolo m-am îndrăgostit de cafea. Însă în România am pus-o în valoare, în sensul că am fost director de vânzări implicat în transformarea Elite Cafe în Doncafe și atunci, ușor-ușor, am intrat mai adânc în povestea cafelei la nivel de consumator de masă.
Povestea Pasha Cafe a început când un coleg m-a întrebat eu cum beau cafeaua, asta la mult timp după ce ieșisem deja din Doncafe. I-am spus că eu îmi prăjesc cafeaua precum prăjești semințele în tigaie, fiindcă o cafea proaspătă e proaspătă de la momentul la care a fost prăjită, nu de la momentul la care a fost măcinată. Și atunci, după ce a gustat o cafea prăjită de mine, și-a dat seama că prospețimea în cafea e un element foarte important. Apoi au urmat comenzile, prima comandă, a doua, și uite așa ne-am trezit că a fost nevoie să importăm un sac de cafea, doar că pe atunci era accizată cafeaua. A trebuit să deschidem o firmă ca să putem să primim primul sac de cafea și așa a început Pasha Cafe.
Ce înseamnă pentru dvs „cultura cafelei”? E un ritual, o artă, o știință?
Cred că un pic din fiecare. În primul rând, cafeaua e un aliment social. Ne bucurăm să stăm de vorbă cu cineva când bem o cafea, nu e doar un lucru funcțional, ci e bucuria de a împărtăși acel moment într-o anumită formă, cu o anumită persoană, la un anumit loc, la un anumit moment. E o artă? Da, pentru că e foarte important cine prepară, cum prepară, ce folosește. Și știință... Ooh, foarte foarte multă știință. Acum, partea asta de știință, cred că o folosim mai degrabă la nivel de inconștient, adică facem lucrurile într-o formă, vedem cum ne-a plăcut și ușor-ușor ne ducem mai departe.
Care este filosofia voastră atunci când selectați un lot de cafea? Ce trebuie să aibă un bob de cafea ca să devină parte din Pasha?
Pe mine mă interesează ca acel lot de cafea să spună povestea locului de unde vine. În al doilea rând, e foarte important ca acea cafea să fie curată, adică să fie folosită agricultură ecologică, fără să se folosească copii la culesul cafelei și așa mai departe… o groază de lucruri care se pot întâmpla neplăcut atunci când vorbim de o cafea cultivată la nivel de masă. Bobul ăla trebuie să spună povestea locului de unde vine, trebuie să fie cultivat sustenabil și, nu în ultimul rând, să aibă un preț corect, pentru că dacă vorbim de o cafea la extreme, nu este din zona noastră de interes. Pe noi ne bucură să facem o cafea foarte bună, disponibilă unei populații cât mai largi cu putință.
Cum vezi evoluția gustului consumatorului român în raport cu cafeaua de specialitate?
Românului îi place să se bucure de lucruri frumoase, de lucruri bune. În momentul în care a început să aibă acces la cafeaua de specialitate, l-a și atras. Lumea, odată ce se întâlnește cu cafeaua de specialitate, cu un barista, cu o poveste din spatele boului de cafea, se bucură să continue acea călătorie. Evident, în anumite momente și limitat de buget și de accesibilitate. Pentru că dacă vorbim de București, clar sunt foarte multe locuri de unde poți să bei o cafea bună. Dacă vorbim de provincie, sunt un pic mai puține, dar totuși nu am găsit încă un oraș unde să nu pot să beau o cafea foarte bună, aproape pe oriunde am călătorit în România.
Ce v-a motivat să vă alăturați inițiativei Le Café?
Ne bucurăm să expunem cafeaua la oameni frumoși. Cu cât sunt mai mulți oameni care au contact cu o cafea bună, cu atât construim cultura de cafea bună în România.
Ce înseamnă pentru voi să fiți parteneri într-un astfel de eveniment – unul care aduce împreună antreprenori, lideri de business, într-un cuvânt, comunitatea de afaceri franco-română ?
Ne bucurăm să cunoaștem oameni care au inițiativă, oameni interesați de mai mult decât business as usual, oameni interesați să cunoască alți oameni. Avem o curiozitate foarte zdravăn așezată în cultura noastră ca echipă, ca mod de a ne prezenta la piață, și atunci cu drag răspundem inițiativelor în care putem să vedem lucruri noi, lucruri frumoase, oameni interesanți.
Ați gândit o cofea specială pentru eveniment? Ce va degusta publicul?
Cafeaua pentru eveniment va fi cafeaua perioadei. Noi credem că o cafea nu trebuie să fie plictisitoare, și atunci în mod constant plecăm în diverse zone din lume, astfel încât să expunem oamenii la cafele din cat mai multe regiuni. Pentru evenimentul care urmează o să fim în Columbia, vom degusta o cafea clasică, Supremo Huila, este o cafea care mă duce către zona de migdală, zona standard, ca să zic așa, a țării de origine, Columbia. E o cafea care merge foarte bine și cu lapte, dar și de sine stătătoare.
Cu ce impresie vor pleca cei care vor degusta cafeaua de la Pasha?
Noi sperăm și facem tot ce ne stă nouă în putință să plece cu o impresie bună, să plece cu senzația că au mai învățat ceva, au mai descoperit ceva, au mai aflat ceva la momentul ăsta, la degustarea unei cafele.
Dacă ai descrie cafeaua ca pe un limbaj universal, ce ar spune o ceașcă de cafea Pasha despre lume?
Că e o bucurie să te pliezi într-o călătorie a gustului cafelei în jurul lumii. E un mod frumos de a călători și de a descoperi locuri, și oameni, și ferme, și întâmplări din viața acestora.