Bilantul evenimentului

Retour sur: Matinal Digital cu experti CCIFER

CCIFER, in parteneriat cu Musat & Asociatii a organizat in data de 9 martie prima editie din 2023, a “Matinalului Digital cu expertii CCIFER” , dedicata unei discutii despre noua Lege a Dialogului Social.

Expertii invitati au fost :

  • Francisc-Oscar GAL - Subsecretar de Stat, Ministerul Muncii și Protecției Sociale
  • Eduard CORJESCU - Director General, Ministerul Muncii și Protecției Sociale
  • Radu BURNETE - Director Executiv, Organizația Patronală Concordia
  • Dragoș LUNG - Managing Associate, Mușat & Asociații

Discutiile au fost moderate de Mihai POPA, Deputy Managing Partner Mușat & Asociații.

Principalele subiecte abordate:

  • Importanta dialogului social ca subiect pe agenda nationala si europeana. Un dialog social contructiv si eficient  va contribui la o adapatare rapida la toate tendintele din piata muncii. Negocierile dintre partenerii sociali pentru a avea conditii bune de lucru si echitate sociala, care sa permită noi modele de business, cresterea productivitatii, atragerea si retenția fortei de munca in Romania. 
  • In Romania, noua Lege a Dialogului Social este o necesitate, un proces predictibil, daca nu si stabil, care presupune o schimbare de mentalitate si pregatirea tuturor actorilor implicati.
  • Noua Lege a Dialogului Social aduce modificari importante in ceea ce priveste negocierea colectiva.

Perspectiva si implicarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale privind modificarile noii Legi a Dialogului Social

  • Au avut loc o serie de intalniri la nivelul unui grup de lucru din cadrul Ministerului in vederea elaborarii acestei noi legii
  • Legea  Dialogului Social este jalon PNNR si Romania a fost nevoita sa o adopte pana la sfarsitul anului trecut
  • Hotararea de Guvern publicata in Monitorul Oficial, acum cateva zile, aduce o majorare a numarului de sectoare de activitate pentru negocierea colectiva, de la numar de 20 de sectoare de negociere s-a ajuns la 58 de sectoare
  • Noua Lege a Dialogului Social aduce in plus: aplicarea jurisprudentei muncii - soluționarea conflictelor individuale de munca, asigurarea flexibilizării si redefinirii de noi sectoare de negociere, crearea registrelor electronice a organizatilor sindicale/patronale si garantarea accesului ministerului responsabil la acestea.

Proiectul de OUG

  • Proiectul de OUG indreapta erori materiale si aspecte de tehnica legislativa.
  • Necesitatea proiectului de OUG s-a stabilit in cadrul Consiliului National tripartit -> demararea in luna februarie a acestui proiect si finalizarea lui pana la sfarsitul lui martie (termen PNRR).
  • Proiectul de OUG corecteaza anumite disfunctionalitati provenite din rapiditatea cu care a fost adoptata legea.
  • Ministerul Muncii a venit cu propuneri de forma/ tehnica legislativa, pentru a corecta erori materiale; celelalte prevederi au fost propuse de catre partenerii sociali.
  • In cadrul grupului de lucru de la Minister proiectul a ajuns in forma la care se afla in prezent.
  • Ministerul doreste un cadru cat mai flexibil pentru incheierea contractelor de munca, la orice nivel pentru asigurarea drepturilor si libertatilor salariatilor si angajatorului.
  • Proiectul de OUB nu are inca nici un aviz, exista numai discutii cu consiliul superior al magistraturii pe partea de Codul Muncii.

Legea Dialogului Social si mediul de afaceri

  • Dinamica legii a fost schimbata de catre Comisia Europeana prin PNRR, Comisia isi doreste sa existe cat mai multi angajati acoperiti cu contracte colective de munca.
  • Sindicatele au fost mereu nemultumite de legea dialogului social din 2011 (constante discutii de modificare)
  • Legea scade pragurile de reprezentativitate la nivel de unitate ( 50% ->30%), ceea ce duce la coagularea mai usoara a unui sindicat reprezentativ. De asemenea, aduce schimbari legate de greve ( Ex: greva impotriva politicilor nationale, sindicatele vor putea declansa greve nationale)
  • Aceasta lege nu rezolva problema dialogului social, ca un angajator sa fie determinat sa negocieze, ca urmare a semnarii unui contract colectiv trebuie asigurata pacea sociala ( fara greve)  iar in ceea ce priveste obiectul negocierii, sindicatele nu mai au ce negocia in afara de salariu. 
  • Legea nu va putea fi modificata pana in 2026, fiind parte din PNRR

Declansarea conflictului colectiv de munca

  • Legea introduce 4 noi situatii de declansare a conflictului colectiv:
  1. Neindeplinirea de catre angajator a obligatiei de informare si consultare ( situatie financiara, timp de munca etc.), reticenta din partea angajatorului de a da astfel si prea multe informatii
  2. Angajatorul refuza sa inceapa negocierea contractului
  3. Clauzele nule din cuprinsul contractului colectiv de munca
  4. Refuzul unitatii de a adera la CCM la nivel de sector, desi a participat la negocieri
  • Legea este facuta pentru a conduce la conflict, nu la dialog

Q&A

1.    Cat de periculoase pot fi pentru securitatea juridica potențialele greve (ale federațiilor/confederațiilor sindicale) împotriva politicii sociale şi economice a Guvernului? 

Ministerul Muncii nu a initiat si nu sustinut aceasta forma a Legii. In practica, incidenta va fi mica. Ce policita sociala sau economica ar putea incalca o prevedere dintr-un CCM ? 

2.    De ce depinde succesul acestei legi pentru intarirea negocierilor colective?

La nivel de sector, Romania nu are organizatii patronale si sindicate reprezentative, ceea ce inseamna ca este necesara consolidarea unor parteneri sociali reprezentativi. Observam o dorinta a sindicatelor de a negocia la nivel de sector si de unitate, un model inexistent in Europa. 

3.    Din perspectiva obligațiilor de informare si consultare a angajaților, ce aduce in plus noua legislație? 

Noua lege aduce modificari de bun augur. Angajatorul invita sindicatele sa participe la discutarea managementului cu impact asupra angajatilor. De asemenea, aduce o reglementare mai detaliata a procedurii de informare : daca angajatorul nu initiaza procesul de informare, procesul incepe la cererea scrisa a angajatilor. Legea exemplifica modificarile importante in organizarea muncii, iar angajatorul are obligatia, ca cel putin o data pe an, sa permita orgnizarea unei sesiuni publice de informare privind drepturile individuale si colective, la cererea sindicatelor.

4.    Care sunt sansele sa se contureze un contract colectiv la nivel national ?

Astazi nu exista un CCM la nivel national si nu se asteapta a avea unul curand. Pe viitor poate, odata cu cu cresterea gradului de sindicalizare. Cu privire la contractele de la nivel sectorial, Ministerul isi doreste o revitalizare a negocierilor.

5.    Cu privire la numarul necesar pentru alegerea reprezentantilor (votul a cel putin jumatate plus unu din nr. total al angajatilor) - cum se calculeaza atunci cand sunt 4 reprezentanti si angajatii sunt, fizic, in 6 orase? - Fiecare reprezentant trebuie sa aiba jumatate plus unu din nr total sau cei 4 reprezentanti, impreuna, pot sa aiba numarul de voturi cerut de lege? 

Daca organizatia are puncte de lucru, se poate face un regulament de alegeri . Da, pentru reprezentativitate - Jumatate + 1 din numarul total.
 

Plus d'actualités

All news

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !

Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !