Bilantul evenimentului
Retour sur: Matinal Digital cu expertii CCIFER
CCIFER, in parteneriat cu Gruia Dufaut Cabinet d’Avocats, a organizat in data de 31 martie 2022 un Matinal Digital dedicat unei discutii strategice despre statusul implementarii Directivei Omnibus in Romania si impactul acesteia pentru companii.
Expertii invitati au fost:
- Horia-Miron CONSTANTINESCU - Presedinte Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor
- Elena PETRASCU - Secretar General, Ministerul Economiei
- Cristina BOJICA - Avocat Asociat Gruia Dufaut Cabinet d'Avocats.
Principalele subiecte abordate:
Cadrul legal – Pachetul legislativ vizat de Directiva Omnibus
- Directiva Omnibus atrage dupa sine modificarea mai multor directive care sunt deja transpuse in legislatia noastra interna prin: Legea 193/2000 privind clauzele abuzive in contractele dintre consumatori si profesionisti; Hotararea de Guvern 947/2000 privind modalitatea de indicare a preturilor; Legea 363/2007 privind practicile incorecte; Ordonanta 34/2014 privind drepturile consumatorilor.
Necesitatea implementarii Directivei Omnibus
- La nivel european s-a constatat ca dreptul consumatorului nu este aplicat intr-un mod eficace pe intreg teritoriul Uniunii Europene si ca, de asemenea, nu este atat de cunoscut, nici de catre profesionisti, nici de catre consumatori. S-a mai constatat tot la nivel european faptul ca sanctiunile aplicate de catre statele membre nu au un efect descurajant pentru incalcarile dispozitiilor legale.
Proiectul de transpunere a Directivei Omnibus
- Legislatia de transpunere va trebui aplicata incepand cu mai 2022, iar in prezent exista un Proiect de Ordonanta de Urgenta care a fost in dezbatere publica pana pe 4 martie. Aceasta Directiva este strans legata de perioada in care Romania a detinut presedintia Consiliului Uniunii Europene, iar Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a avut un rol activ si important in implementarea si negocierile Directivei.
- De asemenea, exista ghiduri emise de Comisia Europeana pentru o mai buna aplicare a Directivelor mentionate in Directiva Omnibus care sunt un instrument util atat pentru comercianti, cat si pentru consumatori.
Principalele modificari introduse de Directiva Omnibus
- Noua Directiva aduce cu sine o serie de clarificari la nivel terminologic, pentru a largi anumiti termeni, pentru a-i adapta nevoilor tehnologice din ziua de astazi si pentru a-i face mai neutri. De asemenea, exista destul de multe modificari pe parte de procedura si termen de prescriptie. Cele mai importante modificari sunt cele care tin de transparenta in ceea ce priveste relatia profesionist-consumator, rezultand o serie de obligatii de informare noi:
- informarea privind modul in care se stabileste ierarhia ofertelor prezentate consumatorilor in cautarile lor online;
- informarea privind modul in care s-a stabilit ierarhia, daca exista plati specifice pentru asigurarea unei incadrari intr-o categorie mai buna atunci cand cautam;
- obligatia de a informa consumatorul daca partea care ofera spre vanzare produsul este comerciant sau tot consumator, pentru ca, daca se contracteaza tot cu un consumator, nu se poate aplica regimul de protectie al legislatiei;
- informarea privind partajarea obligatiilor contractuale pe pietele online;
- informarea consumatorului atunci cand pretul ofertelor este rezultatul unui proces decizional automat de stabilire a profilului cumparatorului si a puterii lui de cumparare;
- informarea cu privire la recenziile si recomandarile altor consumatori, daca exista proceduri care garanteaza ca recenziile apartin chiar celor care au achizitionat produsele respective, daca sunt publicate toate recenziile, inclusiv cele negative si daca recenziile au fost sponsorizate;
- obligatia de informare a consumatorilor cu privire la diferentierea produselor ca urmare a unor factori obiectivi si legitimi;
- un alt aspect important, unde se uneste Directiva Omnibus cu Regulamentul GDPR, este extinderea dreptului consumatorilor si la contractele in temeiul carora comerciantul presteaza un serviciu digital si primeste in schimb date cu caracter personal.
Modul in care vor influenta modificarile introduse de Directiva Omnibus relatia cumparator-vanzator
- Directiva Omnibus va produce efecte in intreaga economie, nu numai in anumite segmente, iar din punctul de vedere al Ministerului Economiei, Directiva aduce modificari profunde in aceasta era a digitalizarii. Sunt modificari nu numai in ceea ce priveste evolutia digitala (implementarea unor reguli care asigura o ierarhizare a ofertelor, o piata online mai sigura), ci si in ceea ce priveste dublul standard (implementarea unui sistem sanctionator mai dur si mai complex decat cel existent in legislatiile nationale) care este imbinat cu protejarea consumatorului, asigurand masuri reparatorii individuale pentru consumatori.
Data implementarii Directivei Omnibus
- Ministerul Economiei a solicitat Ministerului Afacerilor Externe prelungirea cu inca doua luni a termenului de implementare a Directivei Omnibus. S-a stabilit astfel ca actul normativ va fi finalizat pana la sfarsitul lunii viitoare, astfel incat sa poata fi trecut prin toate procedurile de aprobare in maxim 30-35 de zile, urmand ca in luna iunie sa se implementeze in legislatia romaneasca.
Rolul statului, respectiv al Ministerului Economiei, in mecanismul de implementare al Directivei Omnibus
- Rolul Ministerului Economiei este complex. Pe de o parte, avand ANPC-ul in coordonare, trebuie sa reglementeze intr-un mod unitar zona de fapte contraventionale, iar pe de alta parte, trebuie sa protejeze consumatorul si mediul de afaceri. Trebuie gasit un echilibru intre aceste trei pozitii – mediul de afaceri, consumatori si ANPC, motiv pentru care inca nu s-a finalizat proiectul de act normativ de implementare a Directivei. Se doreste totusi, ca pana la finalul lunii viitoare, sa se dea o forma Directivei, astfel incat operatorii sa stie ca ANPC ii va sanctiona daca au incalcat anumite prevederi, dar nu in mod abuziv, ci cu scopul de a proteja consumatorul si de a preveni savarsirea unor alte fapte contraventionale.
- Ministerul Economiei considera ca este mult mai important sa previi decat sa sanctionezi, acordandu-se o importanta deosebita sanctionarii contraventiilor, dar in acelasi timp, dorindu-se o economie sustenabila. O societate sustenabila se bazeaza pe parteneriat si dialog, fara de care nu se pot implementa reglementari viabile, nu se pot preveni fapte considerate contraventii si nici consumatorul nu poate fi protejat.
- Nefiind in interesul statului nici sa inchida lanturi mari de magazine, nici sa creasca numarul somerilor, au fost invitati la masa discutiilor atat reprezentanti ai mediului privat, cat si ai ANPC-ului si Ministerului, incercand sa se ajunga la un echilibru. Desi va fi sanctionata orice fapta care contravine regulilor scrise, nu se urmareste sanctionarea, ci prevenirea, stoparea posibilitatii de a savarsi o fapta considerata contraventie.
Rolul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor
- Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor nu face altceva decat sa sustina protejarea consumatorilor si sanctionarea abaterilor. ANPC pune mai presus de orice interesele consumatorilor, dar, in acelasi timp, ar trebui sa aiba un rol descurajant si preventiv prin sanctiunile pe care le impune, transmitand celor care iau in calcul sa se abata de la normele legale ca exista posibilitatea ca sanctiunea primita sa fie pe term lung. Se ia in calcul inclusiv stabilirea unor intervale de amenzi mult mai mari.
- Nicaieri in Directiva Omnibus nu se stabileste modalitatea in care vor fi inregistrate abaterile pentru a stabili repetabilitatea acestora. De aceea, o propunere a ANPC-ului a fost aceea de constituire a unei structuri de tip Interpol, fiind vorba de abateri cu impact major asupra vietii consumatorilor europeni, pentru a tine evidenta la nivel european in mod integrat si pentru a aplica transparent si transnational modalitatea de constatare si de evaluare a repetabilitatii.
- Cazierul contraventional este o alta propunere a Romaniei, initiata inca din anul 2019, si se va insista pe caracterul obligatoriu al acestui cazier contraventional inclusiv la nivel european.
- Un alt subiect la fel de important este dublul standard care implica in mod obligatoriu existenta standardului european. Se solicita aceeasi structura de tip Interpol care sa detina retetele si informatiile aferente etichetelor care stabilesc standardul de produs, astfel incat orice autoritate care doreste sa verifice respectarea acestei Directive, sa poata avea un capitol de referinta intr-o evidenta similara celor de alerta la nivel european.
- Astfel, vor fi depuse la institutiile europene cereri de constituire a tuturor celor trei structuri: cazierul contraventional, care se doreste implementat si in legislatia nationala; o evidenta la nivel european de catre o structura compusa din autoritatile care vor aplica sanctiuni la nivelul fiecarui stat; o evidenta a etichetelor, astfel incat sa se poata stabili standardizarea.
- In acelasi timp, se doreste un mediu constructiv si propice dezvoltarii afacerilor. De aceea, la solicitarea mediului de afaceri, s-a stabilit ca nu vor putea aplica sanctiuni de anvergura celor mentionate in Directiva Omnibus de catre comisarii din teritoriu, ci sa fie constituita la nivelul ANPC-ului o comisie, iar aplicarea eventuala a unor astfel de sanctiuni sa se faca in urma unor evaluari bine facute la nivelul autoritatii centrale.
Directiva Omnibus - reguli noi extinse pentru comercianți, dar și sancțiuni mai dure
Vă invităm să vizionați ediția emisiunii #esențial RFI Romania pentru a afla cum este implementată Directiva Omnibus în legislaţia românească de la invitata lui Constantin Rudnițchi, Cristina BOJICĂ, Avocat asociat Cabinet d'Avocats Gruia Dufaut>>>
Vă invităm să consultați agenda următoarelor evenimente și formări CCIFER.