Bilantul evenimentului

Retour sur: Matinal Digital cu expertii CCIFER

CCIFER, in parteneriat cu Public Affairs Solutions, a organizat in data de 15 septembrie 2022, o noua editie a Matinalului Digital, dedicata unei discutii strategice privind functionarea unui sistem transparent de dialog public.

 Expertii invitati au fost:

  • Florin SPATARU - Ministru, Ministerul Economiei
  • Cristian BUSOI  - Deputat, Parlamentul European
  • Codrin SCUTARU - Director General, Public Affairs Solutions

Discutiile au fost moderate de Adela JANSEN, Membru in Consiliul Director CCIFER.

Principalele subiecte abordate:

Ce inseamna Public Affairs?

  • Public Affairs reprezinta orice actiune facuta cu scopul de a influenta actiunile institutiilor guvernamentale.
  • Interactiunea unui grup de interese cu factorii de decizie, fie prin mijloace directe (prin utilizarea unui lobbyist) sau prin mijloace indirecte (precum demonstratii publice), cu scopul de a influenta politicile curente sau crearea de relatii care sa conduca la elaborarea de politici viitoare in beneficiul acelui grup de interese.
  • Procesul de influentare a guvernului si institutiilor sale prin informarea celor care iau decizii privind politicile publice.
  • Este esentiala respectarea regulamentelor europene care definesc industria (OECD).
  • Departamentele de corporate affairs sunt fie separate, fie functioneaza impreuna cu departamentele de legal sau cu cele de comunicare.

Evolutia domeniului de Public Affairs in Romania

  • Public Affairs sau Corporate affairs erau joburi exotice acum 20 ani in Romania. In companiile care decideau sa investeasca resurse, deseori erau practicate de profesionisti, experti in alte domenii, atasate de regula la un job principal.
  • In ultimii ani lucrurile s-au schimbat radical, pentru ca din 2010 exista Asociatia Registrului Roman de Lobby, companiile (in functie de dimensiune si complexitate) avand departamente specializate, firme specializate in astfel de servicii, cu experienta si expertiza speciala.
  • Se poate observa o evolutie:  actorii se cunosc intre ei, schimba documente de pozitie intr-un mod organizat, se consulta; avem un proiect de reglementare RUTI (Registrul Unic al Transparentei Intereselor) si multa experienta practica, dar si experienta la nivel european; avem interese comune aliniate de promovare a Romaniei, de construire a unor instrumente care sa mearga in acest sens.
  • Ne lipseste insa o stabilitate a mediului politic, o predictibilitate care sa asigure continuitatea anumitor subiecte, o legislatie, instrumente clare, atat pentru actorii implicati in dialogul public, cat si pentru cei care judeca actul de lobby, dar si procesul de reprezentare a intereselor - nu numai pentru curatenia la care toti aspiram, ci mai ales pentru rapiditatea pe care o dorim pentru a avansa. 
  • Acum este mai important ca oricand sa avem un business advocacy profesionist, pentru ca avem crize economice multiple, care pun presiune enorma pe mediul privat si pe cel public; avem alegeri in 2024, in tot spectrul institutiilor publice, cu mize politice si publice majore care vor marca urmatorii ani, care se intampla la mijloc de parcurs PNRR, doar unul dintre programele in derulare; avem si anticipam o crestere a presiunilor in orice negocieri in urmatoarea perioada (patronate, sindicate).
  • Toate aceste lucruri se intampla pe fondul unor oportunitati pentru reforme structurale, cat si a pericolului de a nu le implementa corect si la timp, unde dialogul public poate face diferenta.

Importanta unui PA profesionist

  • In momentul in care o companie, in special marile companii, apeleaza la servicii profesioniste de public affairs, se asteapta la o navigare a sa in mediul de decizie publica, politica si administrativa, facuta „by the book”.
  • In sensul respectarii tuturor cerintelor de etica si compliance, de respectare a politicilor anti-mita existente la nivel european si international, cum sunt FCPA sau UK anti-briberry act, de intelegere a ce inseamna o corporatie si un plan de business facut pentru o astfel de companie, precum si impactul financiar al atingerii obiectivului de public affairs si intelegerea modului de functionare a sistemului administrativ si politic din tara sau tarile unde are loc campania de public affairs.
  • Profesionalizarea serviciilor de public affairs conduce la o mai eficienta reprezentare a clientului care are pe cineva permanent conectat la zona politica si decizionala, precum si la un dialog mai usor al decidentului politic, care stie astfel ca profesionistul de PA, care a aderat la coduri de etica si anti-mita, are o conduita care il pozitioneaza deja intr-un spatiu mai sigur.
  • Este benefic sa avem un business advocacy profesionist pentru ca presupune un echilibru al dialogului, reprezinta vocea aliniata a mediului de busines; dialog pe termen lung pentru a construi politici publice sustenabile; un mediu de afaceri sustenabil este un cerc virtuos pentru piata muncii, bunastare, putere de consum, etc.
  • Dialogul public este despre business, despre profesionisti cu competente transversale, cu atitudine deschisa spre ascultare activa, negociere constructiva, simtul urgentei si reactie rapida, despre curaj si onestitate.

Asteptarile mediului de afaceri de la sectorul public

  • Se asteapta ca sectorul public sa fie, in primul rand, mai deschis spre a intelege ce inseamna reprezentarea legitima a mediului de business in fata sa, a administratiei si a politicului.
  • De la inceputurile industriei de public affairs, respectiv anii 2007, cand se infiintau primele agentii de profil, pana astazi, au trecut practic 15 ani, si, din pacate, unii demnitari inca sunt prea putini dispusi sa inteleaga ca spetele carora nu le acorda timpul necesar pot duce la situatia in care o companie isi muta productia din Romania, lasand in urma sute de someri si un brand negativ pentru tara.
  • Se astepta deschidere si mai multa rigurozitate in intelegerea rolului social si economic pe care il au companiile de public affairs.

Interactiunea dintre autoritatile publice si sectorul privat

  • In Romania, relatia dintre mediul de afaceri si autoritatile publice a evoluat foarte mult in ultimii ani, datorita sprijinului expertilor, agentiilor sau persoanelor specializate, dar si pentru ca s-a preluat din experienta europeana.
  • Este important ca decidentii politici sa inteleaga ca, fara un dialog corect, onest si permanent cu mediul de afaceri, este foarte dificil sa poti lua decizii.
  • In Parlamentul European, exista multe dosare legislative sau initiative de politici publice extrem de complexe, iar daca nu ar primi informatii solide din partea mediului de afaceri ar fi dificil sa ia cele mai bune decizii pentru cetatenii europeni.
  • Din aceasta interactiune trebuie sa existe un rezultat concret, sa existe de ambele parti convingerea ca in urma interactiunii se vor concretiza cele mai bune idei si solutii pentru rezolvarea unei probleme.

Eficientizarea dialogului public-privat pentru imbunatatirea procesului de legiferare si reglementare

  • Relatia dintre mediul de afaceri si decidentii politici reprezinta cheia unei dezvoltari sustenabile. De aceea, datoria Ministerului Economiei este aceea de a initia dialogul cu asociatiile profesionale, pentru a evita erori sau modificari ulterioare de care sa nu fi stiut la momentul respectiv.
  • Desi un astfel de demers necesita un efort suplimentar, s-a creat o legatura de incredere intre Ministerul Economiei si mediul de afaceri, astfel incat sa se poata veni cu proiecte care sa fie aplicate si recunoscute corespunzator la nivel national.
  • De exemplu, cele trei scheme de ajutor de stat care se afla in derulare in acest moment: o schema de ajutor de stat pentru industria prelucratooare, printre cele mai pragmatice instrumente financiare care sprijina industria prelucratoare din ultimii 30 de ani si cele doua scheme de minimis pentru cresterea competitivitatii si economia circulara, motor al dezvoltarii economice.

Atlasul Economic al Romaniei

  • Atlasul Economic al Romaniei reprezinta o platforma digitala care poate oferi informatii despre imaginea de ansamblu a sectoarelor economice romanesti: amplasarea parcurilor industriale, aportul diverselor investitii straine in economia romaneasca, diversitatea companiilor, dezvoltarea industriei orizontale in anumite zone.
  • Vine atat in sprijinul Ministerului, cat si in sprijinul investitorilor romani si straini, pentru a putea lua o decizie intr-un timp cat mai scurt.

Va invitam sa consultati agenda urmatoarelor evenimente si formari CCIFER.

 

Plus d'actualités

All news

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !

Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !