Comunicare -Presa  •  Business info

#flashinfo, 2 aprilie. Șomajul tehnic – proceduri și aplicabilitate

OUG 32 a venit cu o serie de completări și revizuiri privind șomajul tehnic. Vă aducem la cunoștință, mai jos, câteva modificări importante, precum și o serie de răspunsuri la întrebări punctuale semnalate în contextul reuniunii organizate de CCIFER cu Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca, axate pe descifrarea ultimelor  măsuri din domeniul legislației muncii.

Începând din 2 aprilie, de la ora 14:00, ANOFM pune la dispoziția cetățenilor o platformă online  de informare si transmitere a documentelor:

https://aici.gov.ro/home

Șomajul tehnic:

  • Indemnizația pentru șomajul tehnic este oferită pentru salariații ale căror angajatori reduc sau  întrerup temporar activitatea total sau parțial;
  • Accesul la acest instrument este permis pe perioada stării de urgență pe baza a trei elemente:
    • Cerere: intenția angajatorului (datele de identificare ale angajatorului), cuantumul total al indemnizațiilor solicitate (numar persoane, suma totală în brut, perioada pentru solicitarea sumei);
    • Declarație pe propria răspundere a angajatorului: argumentarea imposibilității de plată a salariaților, daca nu, intră sub incidența legii penale;
    • Listă cu angajații aflați în șomaj tehnic: date identificare salariați (CNP).
  • Documentele trebuie transmise electronic către Agențiile pentru Ocuparea Forței de muncă județene și a municipiului București:
    • Competențele teritoriale se stabilesc în funcție de datele de identificare ale  companiei și ale angajatorului.
  • Plata se va realiza în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor, iar angajatorii sunt obligați să execute plata către salariați în termen de 3 zile:
    • Indemnizația va fi plătită în conturile băncii companiei și nu al trezoreriei;
    • Dacă bugetul îi permite, angajatorul poate completa indemnizația oferită de stat pentru șomajul tehnic cu sume reprezentând diferența de până la minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.
  • Pentru indemnizația de șomaj tehnic se calculează impozitul pe profit și contribuțiile asigurării sociale de stat și contribuțiile sociale de sănătate:
    • Se suspendă plata contribuției asigurarii pentru muncă pentru salariații ale căror contracte individuale sunt suspendate.
  • A fost  eliminată categorizarea pentru uniformizarea acordării acestui sprijin pentru toti angajatorii afectați de actuala criză;
  • A fost eliminată obținerea Certificatelor pentru Situație de Urgență.

Q & A*

Companiile pot face angajări pe alte posturi necesare, deși au apelat la șomajul tehnic pentru o parte din salariați?

Da. Legislația în vigoare nu îngrădește angajatorul în acest sens, mai ales în contextul reconfigurării acivității sale de bază ce conduce la nevoi specifice.

Angajatorul este obligat să consulte sindicatele în vederea luării unei decizii pentru șomajul tehnic?

Este recomandată informarea sindicatelor privind decizia aplicării șomajului tehnic conform normelor legislative.

Salariații pensionari pot beneficia de șomaj tehnic?

Nu.

Se poate beneficia de concediu medical în cadrul perioadei de șomaj tehnic?

Dreptul la concediu medical nu este îngrădit.

Pot să plătesc în avans cuantumul indemnizației de șomaj tehnic, din resurse proprii, la data obișnuită de plată a salariilor în compania noastră, și să recuperez ulterior sumele aferente de la statul român? Sau trebuie să aștept mai întâi, primirea sumelor de la stat și abia apoi să efectuez plata către salariați?

Plata se poate realiza și înaintea primirii indemnizației conform calendarului intern al companiei.

Este posibil șomajul tehnic parțial?

Este posibil ca activitatea unui departament al unei companii să fie afectată și să se impună măsura somajului tehnic pentru salariații din acel departament, iar un alt departament să aibă același volum de activitate ca înainte de decretarea stării de urgență și să-și continue activitatea în același ritm sau chiar să aiba nevoie de resurse umane suplimentare. 

Indemnizația de șomaj tehnic primită de angajații care activează în constructii si IT, scutiți de impozit pe venit, va fi scutită de impozit de asemenea? Ce raționament trebuie aplicat?

Avand in vedere că aceste sectoare de activitate beneficiaza ca regulă generală de scutirea de impozit pe venitul salariaților, practic de o facilitate, ar trebui ca indemnizatia primită cu titlu de somaj din partea statului să fie scutită de acest impozit si suma aferentă acestui impozit să revină salariatului. Recomandam adresarea acestei intrebari pe cale oficiala catre autorităti pentru a evita orice dubiu.

In unele din magazinele noastre ne confruntam cu o reducere a cifrei de afaceri de peste 30%, insa pe toate liniile de business ale companiei se inregistreaza o reducere a cifrei de afaceri de 3%. In aceste conditii, putem trimite in somaj tehnic o parte din angajatii din magazinele unde activitatea s-a diminuat drastic?

Da.

Putem beneficia de somaj tehnic de la bugetul de stat?

Da.

In urma reducerii de activitate, in unele departamente avem nevoie de 10 oameni in loc de 30. Intentionam sa trimitem in somaj tehnic 20 de oameni. Dupa ce criterii sunt numiti cei 20 de oameni care vor merge in somaj tehnic?

In masura in care nu se pot lua alte masuri, cum ar fi reducerea timpului de lucru pentru toti salariatii vizati sau distribuirea lor pe departamente unde a crescut volumul de muncă, prin similitudine ar fi recomandat sa se aiba in vedere criteriile aplicabile concedierilor colective (daca salariatul are mai multe contracte de munca, daca are in intretinere o persoana, doua, daca se afla deja la varsta de pensionare sau din contra mai are foarte putin pana la pensie si ii va fi foarte greu sa-și gaseasca un alt serviciu, etc.).

In contextul prevederilor privind somajul tehnic, exista vreun prag/nivel/conditie privind reducerea activitatii sau trebuie doar sa existe o astfel de reducere, indiferent de dimensiunile ei?

OUG 32/2020 a eliminat pragul de 25% din media încasărilor, astfel că reducerea poate fi chiar cu 1%.

In cazul suspendarii contractului de munca in temeiul art. 52 alin (1) litera c), angajatorii sunt obligati sa plateasca 75% din salariul de baza, conform codului muncii, insa cum procedeaza angajatorul sa primeasca idemnizatia plafonata de la AJOFM astfel incat sa plateasca in timp util salariile conform contractului individual de munca (la inceputul lunii) – conform termenelor de solutionare a solicitarilor, cel mai devreme se poate solutiona dupa data de 15 aprilie de exemplu (pentru suspendarile pentru somaj tehnic de la finalul lunii martie).

Nu exista vreun mod de a scurta acest termen. Avand in vederea situatia exceptională și știind că salariații trebuie să primească indemnizația în termen de maxim 3 zile de la data încasării de la Bugetul asigurărilor sociale vedem două posibilități:

  1. fie angajatorul asigura plata indemnizatiei din resursele proprii in intervalul destinat plății salariilor, urmând ca la momentul încasării de la Bugetul asigurărilor sociale să-și întregească trezoreria;
  2. fie se va comunica salariaților că indemnizația le va fi plătită în termenul de 3 zile lucrătoare stabilit de OUG 32/2020.

Salariat in somaj tehnic pe perioada starii de urgenta. In aceeasi perioada critica aduce societatii (ulterior operarii in REVISAL a suspendarii) concediu de carantina. Ce este de facut in aceasta situatie?  Sau daca se transmite de catre firma lista cu salariatii in somaj tehnic catre agentia de somaj, iar salariatul nu aduce la cunostinta angajatorului ca este in izolare si ca ulterior va primi un concediu de carantina. Ce se face in aceasta situatie?

Din punct de vedere juridic, concediul de carantina suspenda de drept contractul de muncă și opereaza cu prioritate fata de alte cazuri de suspendare. Astfel, suspendarea contractului de muncă pe motive de somaj tehnic ar trebui incetata pentru a se suspenda contractul pe motiv de carantina. Este important sa se dea prioritate carantinei pentru a exista coordonarea informatiilor la nivelul autoritatilor si tratarea persoanelor cu risc epidemiologic conform dispozitiilor exceptionale din această perioada. Desigur, REVISAL nu este adaptat unor astfel de inregistrari, sens in care trebuie luat legatura cu institutiile competente pentru a se urmări instructiunile acestora.

La ce sa ne asteptam din partea inspectorilor care vor veni in control pentru verificare ? Ce documente contabile se vor solicita la un eventual control ?

Balantele lunare.

Un centru cultural strain care plateste contributiile pentru angajatii sai in Romania poate beneficia de fonduri de la stat pentru somajul tehnic in conditiile OUG 30 si 32?

Daca exista reciprocitate cu centrul cultural roman in respectiva tara, da.

*Raspunsurile sunt formulate de Raluca Curelea, Avocat, Benclinov&Asociatii

Plus d'actualités

Bilantul evenimentului

Retour sur: Business Tour Prahova

🚗Incursiunea #BusinessTourCCIFER a continuat  în județul Prahova. Alături de noi au fost peste 40 de participanți care s-au bucurat de oportunitatea...

All news

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !

Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !