Interviu
Ospitalitatea ca spectacol: Andreea Marinescu, ACCOR, și arta de a primi
În dialog cu Andreea Marinescu, General Manager al hotelurilor Novotel și Mercure Unirii din București
Cu o carieră de aproape 25 de ani în cadrul grupului, Andreea Marinescu, General Manager al hotelurilor Novotel și Mercure Unirii din București, parte din grupul francez Accor, vorbește despre „l’art d’accueil” – arta de a primi – și cum aceasta se traduce în experiențe memorabile pentru oaspeți.
Din primele deschideri de hoteluri în România, inclusiv Ibis Sibiu în plină criză economică, până la proiectele de sustenabilitate care i-au adus recunoaștere internațională, Andreea vorbește despre leadership, echipă, inovare și responsabilitate. De la reducerea risipei alimentare cu 50% la implementarea unor soluții digitale unice, și de la păstrarea identității locale în designul hotelurilor la pasiunea pentru cadouri personalizate, interviul conturează portretul unei profesionale dedicate, care combină excelența în ospitalitate cu empatia și creativitatea.
Monica Ionita
Bine ai venit ! Si noi suntem foarte bucuroși să te alături proiectului Prezența franceză în România, pentru că grupul Accor este un grup cu capital francez. Ești de 20 de ani în grupul Accor?
Andreea Marinescu
Da, o întrebare foarte personală, dar aș putea spune că voi răspunde cu bucurie, pentru că sunt de 24, aproape 25 de ani în grupul Accor. Primul meu job a fost în primul hotel Ibis deschis în România în 2001, cel de la Gara de Nord.
Monica Ioniță
Iată că ai punctat 4 ani în plus. Totodată vreau să spun că 24 de ani înseamnă o carieră solidă în industria ospitalități. Ești absolventă a unui MBA la Cornell University și ai coordonat proiecte importante și de dimensiune.
Aș aminti aici deschiderea hotelului Ibis la Sibiu în plină criză economică.
Ai fost distinsă cu premiul internațional Silver Bernache, un premiu în cadrul grupului Accor, pentru un proiect dedicat reducerii risipei alimentare - aici o să facem o paranteză, pentru că știu că zona de sustenabilitate este foarte importantă în cadrul grupului.
Novotel a câștigat un premiu împreună cu echipa în 2019 pentru cel mai bun hotel de patru stele.
Crezi în puterea valorilor și a principiilor, îți petreci mult timp liber în natură, îți place să gătești, să călătorești, dar ce e un pic particular, îți place să oferi cadouri personalizate persoanelor dragi din jurul tău.
O să dezvoltăm și partea aceasta, un pic mai personală, pe final.
Documentând podcast-ul și invitatul de astăzi, uitându-mă pe site-ul grupului Accor, am văzut un statement care mi-a tras atenția, l'art d'accueillir, cum spun francezii, arta de a primi.
Aș porni de aici. Să dezvolți un pic ce înseamnă această și cum se declină ea local aici, în cele două hoteluri și în industrie în general.
Andreea Marinescu
Arta de a primi este filozofia industriei ospitalității.
Grupul pune în prim planul ceea ce facem noi în fiecare zi, dar totuși cred că fiecare meserie are arta ei. În ospitalitate, oaspeții, când ajung în hotelurile noastre, petrec mai mult de 12 ore.
Atunci e nevoie de o atenție mai profundă asupra lucrurilor pe care oaspetele le întâlnește atunci când se cazează la noi. Atenția la detalii, aș putea spune că sunt acele lucruri intangibile pe care nu reușești să le cuantifici, dar pe care atunci când le experimentezi, le simți profund.
Și asta vine de la felul în care i se zâmbește, felul în care i se gesticulează, felul în care miroase într-un hotel. Sunt acele lucruri foarte mărunte care te fac să te simți bine de la bun început.
Felul în care reacționăm noi vis-a-vis de așteptările pe care oamenii care ne vizitează le au, nevoile lor, cât de mult timp ne petrecem să înțelegem despre ce este vorba și cum încercăm să-i ajutăm.
Toate acestea creează acest univers al primirii unui oaspete pe care cumva noi îl avem, pentru o perspectivă foarte simplă, de bun simț.
Toți îl avem. Pentru că atunci când cineva vine la.. noi acasă,
Monica Ioniță
trebuie cucerit.
Andreea Marinescu
Exact. Cred că e cuvântul foarte bun, cucerit.
Trebuie să se simtă foarte bine că atunci când își va aminti despre acea experiență, să-și dorească să revină.
Monica Ioniță
Să revină, da. Senzitivitatea aceasta legată de miros, cel puțin, o înțeleg perfect.
Primul lucru când intru într-un hotel se identifică cu un parfum și inclusiv în cameră, parfumul cu care rămâi din camera în care ai intrat.
Andreea Marinescu
Sunt lucruri pe care grupul Accor le personalizează la nivel de brand-uri, pentru că grupul Accor are foarte multe brand-uri, printre care Novotel și Mercur, deci toate hotelurile Novotel vor avea același miros cu hotelurile Mercure. Diferit, bineînțeles, dar același miros în toate hotelurile Mercure.
Monica Ioniță
Cât de captivant e să lucrezi de 24 de ani?
Andreea Marinescu
Încă nu m-am plictisit.
Monica Ioniță
Și ce satisfacții vin la pachet?
Andreea Marinescu
Nu m-am plictisit. Încă vin cu foarte, foarte multă bucurie la serviciu.
Industria ospitalității este o industrie în care, în primul rând, te dezvolți tu, ca persoană.
Pentru că fiecare zi este diferită, fiecare zi experimentezi ceva nou, fiecare zi întâlnești culturi diferite, oameni cu dorințe diferite sau cu nevoi diferite.
Acum vorbim doar despre tot ce vine din partea oaspeților, dar avem și colegii cu care noi lucrăm, pentru că și ei sunt un univers cu care noi trebuie să creăm această punte între ei și oaspeți, în așa fel încât experiența lor să fie una extraordinară. Așadar, nu ne plictisim, mie îmi place foarte mult ceea ce fac și cred că o să pot să mai fac foarte mult timp de acum încolo.
Este acel lucru intangibil, este acel ceva pe care nu pot să-l exprim în cuvinte. Pur și simplu îmi place, mă provoacă, nu mă plictisesc, ești în priză tot timpul, absolut tot timpul. Cu toate că a evoluat foarte mult tot ce trăim, în special după pandemie. Dacă până în pandemie lucrurile erau cumva, le puteai anticipa. După pandemie s-au schimbat, pentru că toată lumea a trecut printr-o metamorfozare emoțională, în special.
Din nou suntem provocați să ne adaptăm.
Monica Ioniță
Uite, mă gândeam dacă poți, așa, în câteva cuvinte să spui care e diferențiatorul între un hotel de succes și unul, să zicem, mediu.
Andreea Marinescu
Da, mă feresc să compar. De cele mai multe ori, comparațiile apar la nivelul financiar, dar așa cum am spus, după pandemie, nu mai este neapărat indicatorul financiar cel care primează.
Cred că este foarte important să ai o echipă constantă, cred că asta este cea mai mare valoare.
Sunt norocoasă, am o echipă extraordinară cu care formăm acel nucleu în jurul căruia se adună colegi mai tineri și pe care încercăm să îi ținem cât mai mult aproape de noi.
Sunt foarte multe variabile, dar cred că până la urmă toți cei care sunt în această industrie se străduiesc, să facă tot ce pot mai bine. Noi avem norocul umbrelei Accor, acolo unde cu toții am învățat.
Deci toate brand-urile care sunt în România, printre care grupul Accor e cel mai bine reprezentat.
Este o școală. Noi am învățat de la ei. Tot ce știm să facem astăzi este pentru că am avut de la cine să învățăm.
Monica Ioniță
Așa este. Sunt multe alte, replicând și în alte sectoare de activitate.
Prin prisma altor interlocutori și ce simțim și noi în comunitate, deci în Franța găsim școli pe care le-am adus aici și am avut de câștigat.
Andreea Marinescu
Atunci când s-a deschis, de exemplu, primul hotel-acord din București, Sofitel, în 1994, un hotel extraordinar. În momentul acela echipa de management, de middle management a venit din Franța. Deci toți cei care au lucrat inițial în acel hotel au învățat. De la oameni care aveau experiență foarte mare și au învățat corect și bine.
Monica Ioniță
Pe detalii.
Andreea Marinescu
Corect și bine. E foarte important să înveți corect. Și oameni care au lucrat acolo mai apoi s-au răspândit prin alte hoteluri care s-au deschis și cumva această informație a curs. Bineînțeles, fiecare hotel atunci când se deschide primește suport din partea grupului, pe fiecare direcție pe care hotelul o simte că e în nevoie.
Și sunt lângă noi. Asta face diferența atunci când ai un hotel în contract de management față de un hotel când ai un contract de franciză.
Management-ul se implică total, grupul se implică total, în franciză îți oferă doar brand-ul, sigla și câteva standarde despre cum trebuie să arate hotelul. Mai departe, felul în care performezi este pur și simplu individual sau lăsat la latitudinea celui care deține acea proprietate.
Monica Ioniță
Dacă ne întoarcem în timp, tot așa pentru că ai exemplificat cu Sofitel, povestește-ne cum a fost cu deschiderea Ibis la Sibiu, în plină criză economică. Care a fost provocarea?
Andreea Marinescu
Mi se pare că e într-o altă viață. Provocarea a fost foarte mare pentru că a fost prima mea poziție de director general. De fiecare dată, atunci când am avansat ierarhic, cumva m-am aruncat.
E ca atunci când nu știi să înoți și te arunci ca să înveți automat. Cam așa mi s-a întâmplat și mie.
Bineînțeles, am avut ajutor, am avut atunci colegi care m-au susținut și cărora le mulțumesc și astăzi pentru toată puterea de a avea răbdare cu mine.
Și provocarea a fost una, bineînțeles era contextul economic, un pic mai dificil, dar totuși Sibiul venea după în 2007, când a fost capitală culturală europeană.
Și era cumva într-o zonă...
Monica Ioniță
Antrenat.
Andreea Marinescu
Da, un pic antrenat, era foarte la început, dar era într-o zonă crescendo de dezvoltare, de vizibilitate. A fost un succes, cu foarte multe sacrificii bineînțeles, cum îmi place mie să spun un fel de Ana lui Manole pentru fiecare hotel pe care îl deschidem.
Sufletul nostru este acolo și se simte. Dar deschiderea a fost un succes.
Țin minte că pentru comunitatea locală eram o gură de aer proaspăt, pentru că veneam din București, cu o altă percepție asupra ceea ce înseamnă business-ul. Încă țin legătura foarte strâns cu cei de acolo și sunt foarte mândră de treaba asta.
Domnul Chiriac, care este directorul Festivalului Internațional de Teatru, este oaspetele nostru la Novotel și avem o relație foarte apropiată și mă bucură foarte mult această relație. Alin Chipăilă, care este directorul Asociației și deține Turist din Sibiu, adică sunt foarte mulți prieteni.
Asta e frumusețea hotelurilor deschise în comunități mai mici. Ești mai aproape, te ajuți mai ușor cumva și creezi legături durabile.
Monica Ioniță
Sunt comunități mici, dar care înfloresc în anumite perioade ale anului. Festivalul de teatru de la Sibiu e iconic și aduce mulți turiști și iată cum se conjugă cu business-ul.
Cum faci tranziția între brand-uri? E interesant de văzut.
Andreea Marinescu
Filosofia unui hotel este, teoretic, aceeași. Să spunem, hainele diferă, dar hotelurile nu sunt diferite în felul în care sunt gestionate. Există standarde foarte bine delimitate, pe care știm și le-am respectat de la bun început și pe care le-am asimilat. Nu mai îmi dau seama de foarte multe ori că sunt diferențe, cel puțin mie, între Novotel și Mercure.
Există anumite tipologii ale brandurilor, Novotel este un hotel pentru familii, în timp ce Mercure este un hotel care se adaptează mai mult contextului local. Novotelul este un brand care este standardizat. O cameră de Novotel va fi la fel într-un Londra, Paris, Varsovia sau București, în timp ce Mercure este un brand unde culoarea locală își pune foarte multă amprentă, nu trebuie să arate la fel, dar trebuie să aibă un concept.
Mercure de la Unirii este în jurul Art Deco pentru că Bucureștiul a avut o perioadă foarte frumoasă pe care noi am încercat să o identificăm în acea zonă și aici construim și cu tot ce înseamnă apartenență locală - de la preparate, cafele, lucruri care fac oaspeții să simtă mai ușor tranziția de la ceea ce știu eu din țara din care vin la ceea ce înseamnă țara care îi primește.
Monica Ioniță
Învăț lucruri noi și mi se pare extraordinar pentru că se preia din specificul locului, mergi pe simbolistică. Pe care o aduceți și se duce într-o zonă de educație.
Andreea Marinescu
Da, exact și în felul ăsta pentru că Art Deco este prezent în Europa peste tot, oamenii se simt destul de familiari cu acest concept. Există și această ușurare că nu mă duc într-un loc total necunoscut. Simbolistica asta, așa cum ai spus, cred că ajută foarte mult.
Monica Ioniță
Cu Novotel ați luat și premiul în 2019, spuneai la început - nu mai insist aici, care e diferențiatorul. Clădirea e emblematică pentru mine personal, e deschizătoarea Căii Victoria. Arhitectura Art Nouveau și faptul că au păstrat arhitectura veche.
Care crezi că sunt primele impresii pe care un client, un oaspete al hotelului Novotel, ce spune prima oară când intră în hotel?
Andreea Marinescu
Arhitectura exterioară, eclectică, așa cum ne place nouă să-i spunem, are o poveste foarte frumoasă. În 2006, când hotelul s-a deschis, bineînțeles, ani înainte probabil, atunci când s-au obținut autorizațiile de construire, administrația locală de la momentul respectiv a spus, ok, puteți să faceți acest hotel, dar este musai să refaceți fațada teatrului național. Și iată că s-a întâmplat acest lucru, fațada fostului teatru național este refăcută, deci nu este cea originală.
În spate se ridică această clădire modernă. În Accor, hotelurile au un anumit tipic, fără o arhitectură specifică, pentru foarte mulți ani și cred că încă acum există fotografii și tablouri cu imaginea hotelului Novotel din București, tocmai pentru că era o chestie nouă și era foarte interesantă. Pe noi ne bucură mult pentru că în spatele oricărei experiențe este o poveste și povestea asta ne ajută foarte mult.
În spatele hotelului s-au construit niște clădiri de birouri, Și atunci au mai săpat și s-au putut vedea, încă se mai vedeau rămășițele, nu cred că ale teatrului, ale hanului care a fost înainte acolo și a fost pentru noi o experiență interesantă să vedem istoria cumva acelui pământ pe care hotelul există.
Toată lumea este super încântată, toată lumea își trebuie să afle ce s-a întâmplat, noi păstrăm cumva această aură a unui teatru, suntem într-un spectacol, suntem niște actori, suntem pe scenă, noi ne și numim în grupul Accor h-artiști, suntem artiștii inimii, tocmai din această dorință de a avea primirea pe care oaspeții noștri și-o doresc mult mai personalizată, să o facem din suflet, cu empatie. Și da, noi cred că suntem acum, că mă gândesc foarte bine, suntem niște actori.
Monica Ioniță
Da, uite, spectacol, e un cuvânt în care intră foarte mult, intră tot de altfel. Risipă alimentară, te duc în zona de sustenabilitate pentru că sustenabilitatea e un cuvânt pe care îl folosim destul de mult. Sustenabilitate, facem totul să fim în armonie și prietenoși cu mediul.
Cum e la voi?
Andreea Marinescu
Sustenabilitatea a intrat la noi în prăvălie sau în casele noastre datorită grupului Accor. Pentru că se vorbește despre acest lucru cred că de cel puțin 20 de ani. Acum două săptămâni am fost invitați la Mălâncrav, când asociația Mihai Eminescu Trust a sărbătorit 25 de ani. Grupul Accor a susținut plantarea a 2 milioane și jumătate de copaci în România, în zonele care au fost defrișate abuziv.
Noi nu spunem foarte multe lucruri pentru că ne place să facem și să fie durabil.
Monica Ioniță
Corect.
Andreea Marinescu
Dar povestea din spate, cum grupul Accor a reușit să susțină această investiție, pentru că este o investiție. În toate camerele de hotel, bănuiesc că și tu ai observat că există acel mesaj - vă rugăm frumos prosoapele, dacă nu doriți să fie spălate, le agățați în cuier. Economia pe care hotelurile din Europa, deci din toată Europa, au făcut-o, parte din ea a fost donată către fundația Eminescu Trust, care a plantat copaci în România.
Copacul 1 milion a fost plantat de regele Charles, iar copacul 2 milioane a fost plantat de președintele de la acea vreme, domnul Johannis. Așadar am făcut lucruri foarte frumoase, astea de 20 de ani, vorbind.
Sunt multe alte elemente micuțe pe care noi le-am făcut, de la tipărirea hârtiilor, de-a lungul anilor, dar subiectul pe care pe mine mă pasionează și despre care cred că e foarte bine să vorbim este risipa alimentară. Acum 10 ani am primit obiective să ne gândim cum am putea să reducem risipa alimentară. Am avut câteva direcții pe care să le folosim și am început să studiem.
În România nu exista informație, nu știam de unde să o apucăm, exact ce putem să facem. Am găsit informație în tot ce înseamnă lumea internetului.
Și primul lucru pe care l-am făcut a fost să măsurăm risipa alimentară.
Era septembrie 2016.
Și atunci a fost un moment de wow, când ne-am dat seama că am aruncat la gunoi 3 tone de alimente.
Pentru un hotel ca Novotel, care are un anumit grad de ocupare, cu săli de evenimente, da, deci această cantitate nu se poate replica și la hoteluri mai mici cu alt tip de business. Și atunci ne-am dat seama că este într-adevăr o mare problemă.
Am început prin metode empirice să încercăm să gestionăm acest lucru, împreună cu partenerii de la Ateliere Fără Frontiere, care sunt membrii Camerei de Comerț franceze. Am făcut acest parteneriat prin care elementele din risipă alimentară care se potriveau pentru compost -ei le preluau, făceau compost, compostul îl foloseau pentru fermele de legume și noi periodic cumpăram legume de la ei și aveam această economie circularitate.
Cu cei de la Mihai Eminescu Trust, pentru că pe lângă copacii pe care i-au plantat, au plantat și pomi fructiferi, anume, meri. Luam sucul de mere de la ei și era sucul de mere pentru micul dejun în hotelurile din România, tot în această idee de circularitate.
Cu elementele pe care la acea vreme noi le aveam și nu erau foarte multe, pentru că în România nu eram pregătiți să facem față, tot ce trimiteam către compost a reprezentat o reducere undeva de 15%. Bineînțeles că după aceea am început să facem investigații și mai profunde la cum gestionăm exact ce punem în farfurii, cât punem pe bufet la micul dejun, cum ne aprovizionăm.
Și din toate aceste mici elemente, cu multă pasiune, pentru că nu este vorba doar despre mine, este vorba despre o echipă în spate, am reușit să reducem risipa alimentară cu 50%.
Lucrurile au evoluat, a venit pandemia..
De anul acesta, tot ceea ce făceam noi la nivel empiric, de mână, calculam, cântăream - fiecare avea câte un coșuleț pe care trebuia să-l cântărească și să-l înregistreze de mână, a intervenit inteligența artificială și avem un sistem pe care l-am implementat acum două luni de zile, cu ajutorul căruia putem să măsurăm risipa alimentară.
Este o cameră digitală. Mergi cu farfuria în care se află ce nu a reușit să termine clientul și inteligența artificială identifică ce este acolo și pe aceea îți poate spune: ai avut risipă mai mult pe legume, ai avut mai mult risipă pe pâine sau pe orice găsește în acea farfurie. Pe noi ne mândrește, pe lângă faptul că avem ceva mai ușor de gestionat, faptul că ce am făcut noi se confirmă.
Monica Ioniță
Vă dă același rezultat.
Andreea Marinescu
Ceea ce sistemul, digitalizarea ne spune este ceea ce și noi am reușit să realizăm. Suntem în parametrii extraordinari și suntem foarte mândri, pentru că suntem singurul hotel, nu numai din grupul Accor, dar cred că din România care are acest sistem digital și sperăm să fim un reper pentru toți ceilalți, pentru că risipa alimentară nu mai este un element de competitivitate, este o valoare.
Și în general sustenabilitatea este o valoare, da.
Facem pentru că ne pasă și facem pentru că credem că putem să ajutăm și comunitățile în jurul hotelurilor și nu numai, dar putem să ne ajutăm și pe noi, pentru că noi învățăm, învățăm la rândul nostru pe cei care sunt în jurul nostru.
Monica Ioniță
Peste 2 milioane de copaci, reducerea risipei alimentare, circularitate.
Andreea Marinescu
Ne-am certificat Green Key pentru că este o certificare pe care acum multe hoteluri o au. Din statisticile pe care noi le știm, 75% din cei care își rezervă o cameră de hotel pun acest criteriu de sustenabilitate ca fiind un filtru de căutare. Ceea ce, da, ne ajută, ne ajută să și arătăm că e ceea ce facem și anul acesta ne-am certificat Green Key.
Cred că toate hotelurile, Accor în România, sunt certificate Green Key.
Monica Ioniță
Comunicați, de exemplu, că sucul de mere, provine de acolo e...?
Andreea Marinescu
Da, la momentul la care eram partener, da, îl comunicam și eram exemplu și în Europa, pentru că această circularitate nu este atât de ușor de realizat. Și eram exemplu chiar și în Europa.
Acum suntem, pentru că și cei de la Atelierul Fără Frontiere n-au mai putut susține această linie de compost, cred că a fost și o chestiune legislativă, suntem în discuții cu un partener care să producă biogaz. În județul Prahova deja suntem în discuții avansate.
Ne place să fim pionieri.
Suntem și pentru ei primul hotel care va intra în această direcție. În momentul în care vom stabili logistica și procedeul de funcționare, vom răspândi vestea ca să știe și alți colegi și poate că vor fi inspirați și ne vor urma.
Monica Ioniță
Este foarte interesantă această cameră care scanează.
Andreea Marinescu
Este un sistem care a fost gândit, probabil, tot din partea oamenilor care sunt în domeniul sustenabilității și pe care cu succes l-au implementat în multe hoteluri în România, din câte știu eu, suntem primi.
Monica Ioniță
Ce alte hoteluri mai aveți în pipeline? Ce urmează să sosească în România?
Andreea Marinescu
România este o piață sau este zona în care dezvoltarea în industria ospitalității și anume a hotelurilor este foarte interesantă și captivantă. Așa o văd.
Am vrut să vorbesc un pic în numele colegilor mei din departamentul de dezvoltare, dar dacă mă întreb ce mi-aș dori eu, mi-aș dori să avem un Sofitel, care sper, îmi doresc să fie în pipeline, nu avem niciun fel de informație, dar asta mi-aș dori eu. Cred că mi-aș dori să avem mai multe, să avem hoteluri care se numesc Lifestyle, care sunt, da, au aceste concepte cum ar fi un Mama Shelter, cum ar fi un Tribe. Sunt hoteluri care nu sunt atât de standardizate, au un design mult mai modern.
Monica Ioniță
Sofisticat sau scandinav?
Andreea Marinescu
Nu scandinav. Este sofisticat, dar este mai aproape de ceea ce generațiile de astăzi își doresc. Mai mergem pe stilul clasic, conservator, foarte structurat. Lifestyle e o denumire care spune foarte multe, într-o atmosferă mult mai relaxată.
Sunt foarte catchy, te atrag prin culorile vibrante, prin felul în care interacționează oaspeții cu cei care lucrează acolo, e mult mai multă flexibilitate, deschidere, dezinvoltură. Aceste hoteluri lifestyle, cred că foarte curând vor intra, sau cel puțin, din ce știm noi, Hoxton, care e un concept foarte frumos, mai este și Mondrian, așteptăm să ajungă și un Tribe și un Mama Shelter. Hoxton, da, sunt concepte noi pe care cred că piața din România e pregătită să le primească.
Bineînțeles, până să ajungem să avem un Fairmont, sau un Raffle și un Sofitel, cred că mai e nevoie de un pic de timp. Bucureștiul crește, pentru că Bucureștiul este...
Monica Ioniță
Și nu doar București.
Andreea Marinescu
Pentru conceptele de lux, cred că e nevoie de un pic de timp. Așa percep eu, nu este ceea ce crede grupul acolo, este percepția mea din ceea ce văd că se întâmplă.
Monica Ioniță
Derulați și studii, cu siguranță, studii client, când porniți la drum cu un nou proiect?
Andreea Marinescu
Se fac studii de genul acesta, unde se studiază piața, unde există informații despre ce există în momentul respectiv în piață, informații luate din zona de statistică, informații luate de la partenerii care au, de la STR, sunt cei care adună mai multe date și îți pot spune dacă în zona respectivă potențialul este foarte bun.
Da, se fac studii foarte profunde, nu ne gândim că vrem un hotel pur și simplu lângă piața Domenii, dar neștiind că acolo probabil că nu ajung foarte mulți turiști, pentru că până la urmă, trecerea de la ceea ce îmi doresc și ceea ce pot să obțin cu acel hotel este foarte importantă.
Ca hobby e foarte drăguț să ai un hotel, e foarte la modă să spui că ai un hotel, dar să-l și faci să producă, să fie un business, e o filosofie întreagă acolo. Cred că România trece ușor-ușor de la a face un hotel pentru că îmi place, la a face un hotel pentru că îmi place, dar pot să fac și business.
Aici intervin foarte multe elemente, dar sunt și companii specializate care se ocupă de treaba aceasta și lucrează împreună cu colegii noștri din grupul Accor și se ajută și fac proiecte frumoase.
Monica Ioniță
E ceva ce n-ai spus?
Andreea Marinescu
Sunt multe.
Monica Ioniță
Despre hoteluri, în general. Vreau să fac trecerea către zona mai personală.
Cât ai călătorit? În câte hoteluri ai fost? Câte hoteluri ai vizitat?
Andreea Marinescu
Nu mi-am făcut o statistică. De cele mai multe ori călătoresc în hotelurile Accor. Suntem și norocoși pentru că avem beneficii pentru că lucrăm în acest grup. Îmi place să descopăr brand-uri noi. Atunci când lucrezi în hotel, tendința ei să devii foarte atentă la detalii. Și ei, nici ei nu fac bine, sau nu știu, sau uite că de cele mai multe ori am putea să spui că ce bine fac. Mă concentrez pe ce bine fac, nu pe ceea ce văd și mi se pare că n-ar fi.
Monica Ioniță
Te uiți spre competiție?
Andreea Marinescu
Când merg, când călătoresc. Există această dorință de a te compara. Și mie nu mi se pare direcția foarte bună, pentru că intervine orgoliu și orgoliu uneori nu e constructiv.
E bine să vezi lucrurile pe care le admiri, deci le admiri la ceilalți și atunci când călătorești poți să te inspiri. Și cam asta este direcția, pentru că tendința, cele mai multe ori, așa cum am spus, este să vezi ce nu este. Mulți colegi au deprinderea care e o deformare profesională. Să vezi lucrurile mai puțin pozitive și încerc să fug de acolo.
Monica Ioniță
Aici te duci într-o zonă de leadership, pe care iarăși aș vrea să insist un pic. Ce te ghidează? Cum vezi tu zona asta de leadership în industria ospitalității? Pornind de la exemplul personal.
Andreea Marinescu
Da, leadership-ul... Nu știu dacă este diferit, indiferent de industria în care lucrezi. Leadership-ul ține foarte mult de autocunoaștere. Un leader cred că trebuie să dispună de un nivel de inteligență emoțional destul de ridicat, nu te naști cu toate, le poți dezvolta, le poți cultiva pe parcurs. Important e să te cunoști și cu bune și cu rele.
Să accepți ceea ce ești.
După care, cred că e foarte important să fii atent și disponibil pentru oamenii cu care lucrezi. Principiul meu este că ușa biroului meu nu este niciodată închisă, decât cu motive foarte serioase.
Oricine are acces către mine. Îmi place să fiu printre oameni. Sper să le dau acest confort de stabilitate și de încredere și de siguranță. Pentru că ei au nevoie să știe că indiferent de cum vor evolua lucrurile, există această siguranță că atunci dacă vor greși, nu vor fi sancționați neapărat, cât vor fi încurajați să învețe din greșeala respectivă. Îmi place să cred că am creat acest mediu.
Un lider nu va reuși niciodată să știe în profunzime toate detaliile operațiunilor dintr-un hotel, pentru că fiecare vine dintr-un anumit background, dar cred că atenția la oameni, și deschiderea față de ei sunt primordiale.
Monica Ioniță
Care-i ultimul cadou personalizat pe care l-ai făcut?
Andreea Marinescu
Nepoatei mele, Clara, care a împlinit de curând 5 ani. În ultimul timp îmi povestea despre desene animate la care are voie să se uite pe Netflix și anume Gaby. Am încercat să-i creez acest univers, bineînțeles, cumpărându-i această păpușică Gaby, cumpărându-i hăinuțe, cumpărându-i coronița. A fost foarte încântată. Dar, în general, mi-a luat timp să fac atunci când fac cadouri.
Pentru mine, cadourile de Crăciun încep cu 2-3 luni înainte.
Monica Ioniță
Serios? Deci e un job în sine.
Andreea Marinescu
Da, dar o fac cu foarte mare plăcere. O fac cu pasiune, da. Cu plăcere. Este o relaxare pentru mine și bineînțeles că urmăresc și reacția atunci când cadourile sunt primite. Și este sufletul meu pus acolo, de fapt. Este mai mult decât cadoul în sine. Este atenția la acele detalii pe care ele observ.
Monica Ioniță
Și iată cum spectacol se duce așa, face înconjurul în tot ceea ce faci! La mulți ani nepoatei tale!
Mersi foarte mult! Cred că mai lași loc de răspunsuri și cu drag te vom mai invita la noi la podcast.