Interviu

Pénélope Laigo, FM Logistic: Lucrăm în prezent la deschiderea de coridoare feroviare către Europa de Vest, inclusiv către Polonia, pentru a permite și transportul internațional decarbonat.

În dialog cu Pénélope Laigo, Director general FM Logistic

Pénélope Laigo, noua directoare generală a FM Logistic, aduce o energie proaspătă și viziune inovatoare în sectorul logisticii durabile. Cu responsabilitate pentru operațiunile din întreaga Europă de Sud-Est, ea vorbește despre digitalizare, AI, sustenabilitate și despre cum pasiunea și entuziasmul pot transforma munca de zi cu zi într-o experiență creativă și motivantă.

Monica Ionita:
Sunteți noua directoare generală a FM Logistic în România din luna septembrie, deci recent. De asemenea, sunteți responsabilă de operațiunile pentru Europa de Sud-Est.

Pénélope Laigo

În activitățile noastre, majoritatea activităților de depozitare sunt în România, dar avem și multe activități de transport, în special internaționale, și echipe de transport în Serbia și Bulgaria pentru a acoperi întreaga zonă.

Monica Ionita:
Dacă mă uit la biografia dvs… sunteți foarte tânără!!

Pénélope Laigo

Sunt foarte tânără. Trebuie să recunosc asta.

Monica Ionita:
Ați construit un parcurs solid în jurul dezvoltării  transformării durabile. Mai întâi la EY, apoi în cadrul FM Logistic. Ați lucrat în domeniul performanței de mediu și ați fost membru al consiliului de administrație al Clubului Demeter, asociația franceză pentru logistică durabilă. Ați fost recunoscută de Institutul Choiseul printre cei 100 de lideri sub 40 de ani.

Pénélope Laigo

De aceea se vorbește despre „tineri”.

Monica Ionita
Trebuie să subliniem asta, și, de altfel, ați fost recompensată pentru acest lucru. Sunteți absolventă a Școlii de Management din Grenoble și a Universității Naționale Chengchi din Taiwan. Întruchipați o nouă generație de lideri angajați pentru o logistică durabilă. Ați descoperit România. Cum vi se pare? Care este prima impresie după ce ați ajuns aici?

Pénélope Laigo

E adevărat că este încă foarte recent, dar aproape mereu am aceeași răspuns când mi se pune întrebarea. Am fost impresionată cât de ușor a fost. Sunt aici de două luni, cum ați spus, și deja am impresia că lucrurile sunt foarte naturale.
Românii, în general, sunt foarte primitori. Țara este foarte ușor de trăit pentru expatriați, pentru că, în primul rând, capacitatea românilor de a vorbi engleză, italiană, franceză, spaniolă, este absolut minunată și foarte practică când ajungi și înveți limba. Este și această mentalitate pe care o găsesc foarte puternică în cultura română – aș spune în engleză, „when there is a will, there is a way” („unde este voință, există o cale”). Această atitudine de a găsi întotdeauna o soluție, proactivă, foarte pragmatică. Am găsit-o fascinantă și grozavă ca manager, dar chiar și ca persoană care trăiește în România. Este sentimentul că se va găsi întotdeauna o soluție și că nimic nu va fi dificil. Și asta este cu adevărat, foarte ușor.

Monica Ioniță

Știu că au trecut doar două luni de când v-ați instalat. Puteți să ne vorbiți deja despre prioritățile FM Logistic? Care au fost cele trei priorități pentru dumneavoastră în acest rol?

Pénélope Laigo

În primul rând, avem, desigur, mult entuziasm și ambiție pentru a ne dezvolta, atât în ceea ce privește activitățile, clienții, cifra de afaceri, cât și dezvoltarea oamenilor din cadrul companiei. Deci, în termeni de dezvoltare și pentru a merge poate direct la cele trei priorități în același timp, există dezvoltarea de noi oferte. Adică, chiar înainte să ajung eu, am fost deja impresionată de numărul de activități pe care le desfășoară echipele din România și de expertiza pe care au dezvoltat-o, dar investim mult timp și resurse financiare pentru a dezvolta noi tehnologii, fie în digitalizare sau automatizare, fie chiar noi moduri de organizare cu partenerii noștri, în special în transport, pentru a dezvolta servicii noi. Există cu adevărat această prioritate de a crea, de a dezvolta și de a inova, pentru că piața românească este foarte dinamică, deci este perfect să fim într-un loc în care și noi suntem în plin dinamism.

Avem și dezvoltarea oamenilor, care merge mână în mână cu dezvoltarea activităților și creșterea companiei, pentru că într-o companie, dacă avem această ambiție de a continua să ne servim mai bine clienții, să le susținem creșterea, să însoțim clienți care ajung pe piața românească și cu care putem lucra în alte regiuni, de exemplu, echipele noastre trebuie să fie acolo pentru a susține această dezvoltare. Ca manager, este din nou entuziasmant să poți spune că, în cadrul echipelor noastre, oferim parcursuri care fac oamenii să crească și care fac să crească și serviciul nostru.

Aș spune, cu adevărat, dezvoltarea serviciilor noastre, a portofoliului nostru pentru a ajunge și la diversificare, și a oamenilor.

Monica Ionita:
Câte persoane contribuie? În termeni de efective?

Pénélope Laigo

Poate varia în funcție de activități și sezoane. Aproximativ 560 de persoane. Desigur, avem și o mulțime de parteneri, subcontractanți temporari, dar persoanele cu contract FM România și Europa de Sud-Est sunt aproximativ 560.

Monica Ionita:
Dacă puteți să descrieți care este viziunea actuală pe termen scurt și mediu, cum o proiectați? Este derivată din grupul FM Logistic sau este mai mult locală?

Pénélope Laigo

Este o combinație între cele două. Voi folosi și experiența mea de câțiva ani în cadrul grupului. Este ceea ce este pasionant, de altfel. Grupul FM Logistic are o cultură și un ADN foarte puternic. Fiind o companie de familie, există multă continuitate în echipe, în special la nivelul managementului de top, ceea ce asigură și continuitatea angajamentelor, a culturii și a modului de a fi. De altfel, se vede în echipe care rămân. Mai avem colaboratori care sunt aici încă de la deschiderea FM România, acum mai bine de un deceniu, și nu e doar unul singur, deci este foarte impresionant. Este cu adevărat un factor și un semn al culturii FM în toate țările în care suntem prezenți.

Avem, de asemenea, o dimensiune și o dorință foarte puternice de a ne atinge ambiția de a fi cunoscuți ca campion în supply chain omni-channel și durabil, ceea ce înseamnă că investim mult. Vorbeam mai devreme despre investiții în tehnologii de digitalizare, atât pentru a servi mai bine logistica omni-channel, cât și pentru a continua să contribuim la provocările de durabilitate pe care le putem avea față de planetă, oameni și condițiile de muncă. Deci asta rămâne ceva foarte important în întreg grupul și se aplică și în România. Strategia grupului FM, pe care o vedem foarte concret aici, este să păstrăm aceste elemente cheie despre cine este FM: valorile noastre, oamenii noștri, grupul nostru. Apoi să le adaptăm la provocările și contexte locale, pentru că nu avem neapărat aceleași așteptări, aceiași parteneri sau aceleași nevoi de la o țară la alta și este munca noastră să înțelegem care sunt particularitățile pieței românești pentru a ne adapta aici.

Monica Ionita:
Ați menționat tot ce ține de noile tehnologii. Puteți să ne vorbiți despre integrarea inteligenței artificiale, a noilor tehnologii, digitalizare – cum se completează toate acestea în domeniul logisticii?

Pénélope Laigo

Într-adevăr, astăzi există foarte multe lucruri. Este o adevărată explozie a tuturor acestor soluții. Nu cred că putem avea o discuție, o întâlnire sau un interviu fără să vorbim despre digital sau inteligență artificială. Așa că mi se pare foarte interesant să văd această evoluție foarte rapidă. Nu era un subiect despre care să vorbim acum trei ani, aș spune, când era mult mai restrâns.

Dacă iau exemplul logisticii, dar care se poate aplica și în alte industrii, există mai multe provocări. Eu cred că, în primul rând, e vorba de reducerea tuturor sarcinilor pe care le-aș numi plictisitoare sau cu valoare adăugată redusă, care îi deranjează pe cei care trebuie să le facă pentru că nu sunt interesante. Vorbiți de subiecte precum raportarea, mutarea unui obiect dintr-un loc în altul, repetarea constantă a aceleiași activități. Acesta este, cred, unul dintre principalele obiective pe care trebuie să investim: reducerea sau chiar eliminarea acestui tip de sarcini pentru angajați.

De exemplu, la FM am automatizat complet sistemul de colectare a datelor pentru diferitele rapoarte obligatorii, folosind AI combinată cu o altă tehnologie numită RPA, pe care probabil o cunoașteți. Aceasta ne permite să colectăm automat și foarte fiabil informațiile care pot fi într-o factură sau document, pentru a le introduce în baze de date și software. Adesea spun că RPA este „lucrătorul”, iar IA vine să „managerieze” acest lucrător, să verifice dacă munca este corect făcută. Acesta este deja un exemplu implementat, care ne-a permis, în doar un an, să reducem la jumătate timpul administrativ și de raportare pentru sarcini repetitive.

Avem, de asemenea, toate instrumentele de mică robotizare sau „light automation” pentru trasee scurte. În depozite avem foarte des suprafețe mari, cu produse care trebuie mutate dintr-un loc în altul. Așa că implementăm roboți mici care pot face aceste trasee recurente între zona de co-packing și pregătire și zona de picking sau stocare.

Apoi, există și subiecte mai specifice activității. Este tot ce putem folosi în noile tehnologii, în special digitalul, dar nu numai, pentru a oferi mai multă flexibilitate și mai multă vizibilitate. Pentru că, în lumea de azi, cum știm, am vorbit mult despre VUCA, acum vorbim de BANI – adică totul se întâmplă mai repede, este mai complicat.
Avem nevoie să oferim clienților noștri flexibilitate și agilitate. Câteva exemple includ sisteme bine cunoscute, precum Yard Management System, care permit să știi când ajunge un camion în depozit pentru a optimiza timpul și procesul de pregătire, fiind astfel cu adevărat „just-in-time”. Dar avem și lucruri mai simple. Am dezvoltat, de exemplu, o „fermă de etichete”.
Adică avem mulți roboți care imprimă etichete la cerere, pentru a răspunde exact nevoilor clienților, de exemplu pentru a traduce eticheta unui produs. Pare simplu, dar înainte de a avea această tehnologie de printing on demand, trebuia să stocăm kilometri de etichete pentru a avea mereu cea potrivită pentru produsul și momentul respectiv. Aceste lucruri mici permit să facem logistică „just-in-time” și să oferim flexibilitate mare. În final, aș spune că este și legat de sustenabilitate. Toate instrumentele noastre de optimizare a consumului de energie, încărcare, trasee, ne permit să reducem foarte mult amprenta de carbon. Astăzi, când vorbim de decarbonarea transportului, ne gândim imediat la camioane electrice.
Și asta este interesant, dar…

Monica Ionita:
Nu este doar atât.

Pénélope Laigo

Exact. Trebuie să ne amintim că, în Europa, în funcție de orașe, zone rurale sau distanțe scurte/lungi, în medie 40% dintre camioane sunt goale sau 40% din spațiul unui camion este gol. Asta înseamnă că, dacă am optimiza încărcarea chiar și a camioanelor diesel, am putea să reducem aproape la jumătate emisiile de CO2, costurile, dificultățile și traficul. Dumnezeu știe că în România, traficul rutier este o problemă.

Monica Ionita:
Așa este. Prima conversație care vine în minte este despre trafic.

Pénélope Laigo

Trebuie să ne gândim: azi ai făcut 20 de minute sau două ore ca să ajungi?

Monica Ionita:
Depinde de cartiere și zone. Dar da, capitala..

Pénélope Laigo

Când am ajuns, am fost avertizată și am spus: „Vin din Paris, am mai fost la Mumbai, am studiat în Taiwan, știu ce înseamnă trafic. Și apoi descoperi traficul românesc și realizezi că poate nu e chiar așa de bine cum credeai.

Monica Ionita:
Da, să vii din Asia în Balcani schimbă perspectiva.Vorbeați chiar despre performanța în termeni de durabilitate și sustenabilitate. Aveți o proiecție, aveți KPI-uri, să zicem, în ceea ce privește neutralitatea carbonului?

Pénélope Laigo

Ca firmă, și asta se aplică tuturor țărilor, ne-am angajat să atingem neutralitatea de carbon pentru operațiunile proprii până în 2030. Aceasta implică numeroase acțiuni, atât în depozite, cât și în transport. În cazul României, în depozite am instalat panouri fotovoltaice pe acoperișurile site-urilor noastre. În ceea ce privește transportul, avem astăzi livrări complet electrice în diferite orașe din România: Timișoara, București, Cluj.
Aceste proiecte vizează în principal vehicule tip van sau van mare. De asemenea, testăm camioane grele electrice pentru distribuția națională, ceea ce este foarte interesant pentru mine, deoarece părea imposibil până nu demult. Ce este și mai impresionant, din punct de vedere al emisiilor de CO2, este dezvoltarea soluțiilor multimodale. Lucrăm în prezent la deschiderea de coridoare feroviare către Europa de Vest, inclusiv către Polonia, pentru a permite și transportul internațional decarbonat.

Monica Ionita:
În ceea ce privește clienții, pentru că aveți o diversitate de clienți în funcție de sectorul din care provin, care este elementul care vă diferențiază?

Pénélope Laigo

Între diferitele sectoare?

Monica Ionita:
Da, în funcție de nevoile lor.

Pénélope Laigo

Ce este interesant este că anual facem un sondaj de satisfacție a clienților și profităm de ocazie pentru a întreba care sunt așteptările lor în materie de durabilitate. Este întotdeauna foarte interesant să vezi diferențele care pot exista între sectoare sau verticale. Există un subiect comun tuturor: decarbonarea transportului. Aș spune că este 100% relevant în toate sectoarele, cu capacități diferite uneori de a investi, pentru că implică co-investiție.

Monica Ionita:
Și infrastructura? Încărcarea, toate acestea..

Pénélope Laigo

Este adevărat că aici, în România, comparativ cu aceeași activitate pe care am făcut-o în Franța și cu proiecte la care am lucrat chiar în Spania și în alte țări, dacă iau diferența între piețe și sectoare, aici este mult mai dificil. Avem clienți care sunt foarte implicați în dezvoltarea durabilă, dar este mult mai greu să găsești o soluție. Ați menționat rețeaua: astăzi, dacă vrem să electrificăm vehiculele, trebuie să putem să le încărcăm.
Și rețeaua este mult mai puțin dezvoltată. Și chiar fără să vorbim de electricitate, pentru distanțe lungi cu biogaz sau biocombustibil, există mult mai puține opțiuni de stimulente guvernamentale în aceste domenii. Deci, cred că este mult mai dificil astăzi în România să decarbonăm decât poate fi în Franța sau în Europa de Vest. Și am multă admirație pentru companiile care încearcă, în ciuda tuturor acestor dificultăți, să facă progrese aici, în România.

Monica Ionita:
Cum vedeți, pe viitor, întreaga discuție despre reducerea emisiilor — nu doar în ceea ce privește raportarea ESG, de exemplu — dacă ar trebui să dați un pronostic despre viitor?

Pénélope Laigo

Nu a fost ușor în ultimii ani, având în vedere numărul de schimbări politice legate de acest subiect. Cred că există o problemă reală, și anume datele. Vorbeați despre raportare, și este important, pentru că avem nevoie să măsurăm pentru a putea îmbunătăți. De asemenea, datele, cred eu, ne vor permite să avem vizibilitate și să definim priorități și acțiuni posibile, sau chiar acțiuni în lanț. Ceea ce devine și mai interesant este când raportarea ne va permite să desfășurăm acțiuni la nivel sectorial, regional sau național. Deci, deja există această provocare legată de date, pentru că astăzi, un pic ca în cazul IA și digitalizării, se vorbește mult despre ele, dar utilizarea eficientă a datelor este mai greu de găsit. Apoi va trebui să trecem de la măsurare la acțiune. Pentru că avem nevoie să măsurăm, bineînțeles, dar dacă investim doar pentru a măsura, nu am redus încă emisiile de CO2.

Cel puțin din schimburile de până acum în România, observ că atât sectorul privat, cât și cel public discută despre investiții pentru a facilita această tranziție. Există o provocare uriașă în România de a investi în infrastructuri mai performante, inclusiv drumuri și autostrăzi care sunt în construcție. Calea ferată începe să-și facă loc, nu în toate zonele, dar în Ploiești și Timișoara sunt regiuni unde se pot concepe proiecte pe termen scurt, foarte interesante.

Este o priveliște foarte proaspătă. Poate voi avea o altă părere peste un an.

Monica Ionita:
Vă așteptăm cu mare plăcere aici. Există orașe pe care le-ați descoperit deja prin intermediul muncii dumneavoastră?

Pénélope Laigo

Așadar, cele două orașe pe care le cunosc cel mai bine, așa cum spuneați, sunt prin intermediul muncii. Acolo avem cele mai multe activități. Deci, Bucureștiul – pentru a trăi, a lucra, a vizita și Timișoara. Avem și o mare capacitate de depozitare acolo și clienți încă din prima zi, pentru că am început activitatea în România la Timișoara. Așa că, în prezent, acestea sunt cele două orașe pe care le cunosc cel mai bine.

Monica Ionita:
Pe termen scurt, aveți o agendă stabilită?

Pénélope Laigo

Am un carnet frumos cu călătorii. Într-adevăr, pe termen foarte scurt, vreau să vizitez Serbia și Bulgaria, despre care vă vorbeam la început, în regiune. Pentru a-i întâlni și pe colegii de acolo, deoarece există totuși diferențe între aceste piețe și cea românească, și vreau să le înțeleg mai bine. Avem, de asemenea, puncte de lucru la Cluj-Napoca și Bacău. Aștept cu nerăbdare să ajung și acolo. Iar dintr-un punct de vedere pur personal, abia aștept să descopăr diversitatea României — nu doar să cunosc orașele, ci și să merg în pădurile care sunt, aș spune, recunoscute în întreaga lume, în sate, pe Dunăre. Cred că sunt locuri minunate de descoperit.

Monica Ionita:
Minunate, într-adevăr. Așa spun și românii.

Pénélope Laigo

Și chiar și străinii. De când spun că vin în România, primul lucru pe care îl aud mereu este: „natura este minunată.” Așa că abia aștept să o văd mai bine. Am văzut puțin, dar abia aștept să o descopăr cu adevărat.

Monica Ionita:
Aș vrea să vorbim și despre leadership, pentru că este foarte important astăzi. Care este stilul și tipul dumneavoastră de leadership? În aceste două luni, cum vă percep angajații? Ați primit deja feedback-uri?

Pénélope Laigo

Ar fi interesant, de altfel, să facem un mic sondaj printre ei după aceea, ca să vedem ce părere au. Este un subiect foarte important pentru mine. Acord multă atenție acestui aspect, poate că este, așa cum spuneți, o chestiune de generație, dar pentru mine contează foarte mult ce înseamnă să fii manager, lider, director. Cred că nu sunt doar niște termeni, nu sunt doar niveluri de salarizare sau un titlu frumos.
Vine cu responsabilități. Cred că prima responsabilitate este umană: să lucrezi cu și pentru echipele tale, să dezvolți oamenii, să oferi o viziune clară. Așadar, stilul meu, dacă ar fi să mă descriu, și cel puțin din primele feedback-uri pe care le-am primit — deși aș fi interesată să le verific din nou. Sunt o persoană foarte entuziastă, în general. Cred că poți realiza multe lucruri cu un zâmbet și cu o energie bună. Oricum, nu lucrăm niciodată atât de bine ca atunci când facem ceva ce ne place, deci mai bine să muncim cu acest entuziasm. În plus, având în vedere numărul de ore petrecute zilnic la muncă, este cu atât mai bine dacă acest lucru ne permite să ne dezvoltăm personal. Consider fascinant să permiți colaborarea fiecăruia și contribuția la proiect.

Este și mai ușor pentru mine, pentru că fiind nouă în România, este mai normal sau mai așteptat să fiu foarte atentă: să ascult propunerile și punctele de vedere. Apoi, îmi fac eu propria opinie, dar descopăr și nuanțele, atât în privința viziunii asupra muncii, cât și a modului de a fi. Modul meu de lucru este să fiu foarte clară și ambițioasă în ceea ce privește drumul pe care vrem să mergem: ce vrem să facem, ce nu vrem să facem, și apoi să fac tot posibilul ca fiecare să-și găsească rolul în acest proiect, să se dezvolte și să se realizeze. Și pentru a se dezvolta, cred că trebuie să împingi oamenii să învețe să meargă mai departe. De asemenea, să le spui că este OK să testeze, să greșească, să eșueze. Așa învățăm cel mai bine. Este OK să te întorci, să te oprești. Toate acestea înseamnă, totuși, să acționăm și să inovăm. Acesta este cel mai important lucru: să fii în acțiune, să mergi înainte și să nu-ți pui singur bariere de frică să nu greșești, pentru că avem nevoie să greșim ca să învățăm și să progresăm.

Monica Ionita:
Și pentru a avansa. Trei calități pentru cineva care ar vrea să lucreze în logistică?

Pénélope Laigo

Am fost la o conferință și am văzut cea mai bună definiție a unui logistician, dacă îmi permiteți, am vrut să o preiau. Am luat acest citat de la Kaufland, mi s-a părut atât de bun încât nu mă pot abține să nu vi-l împărtășesc - Logistician, definition: someone who is constantly solving problems, knows more than they say, and does more than people realize to keep goods moving 24-7. Și chiar așa este.

Adică este un mediu și asta este ceea ce m-a fermecat personal în acest sector. Este un mediu foarte dinamic, deci trebuie să îți placă asta. Trebuie să îți placă dinamismul și faptul că nu te plictisești niciodată, dar, prin urmare, ai nevoie de energie. Este, de asemenea, cred eu, un mediu cu oameni care au atât o mare inteligență, cât și o mare umilință, pentru că trebuie să fii la intersecția nevoilor clienților și partenerilor noștri.
Aș mai adăuga, și mulțumesc mult, empatia: să reușești să înțelegi, OK, pentru că este o constantă, un ajustament permanent. OK, în raport cu informațiile pe care le am, cu nevoile diferitelor verigi din lanț, cum reușesc să înțeleg toate acestea pentru a găsi cea mai bună soluție care se schimbă mereu. Este celebrul dinamism. Trebuie să îți placă această parte în care un plan este important, dar nu se va desfășura niciodată exact cum a fost prevăzut. Este important, dar este și ceea ce face ca totul să rămână foarte palpitant.

Monica Ionita:
Pentru a încheia, vă invit să transmiteți un mesaj către echipele dumneavoastră.

Pénélope Laigo

Către echipele mele?
În primul rând, vă mulțumesc foarte mult pentru primirea care a fost și mai plăcută și mai călduroasă decât mi-aș fi putut imagina. Mai ales, abia aștept să ne distrăm creând împreună acest viitor inovator, foarte dinamic și plin de greșeli și învățături.

Monica Ionita:
Mulțumesc mult. Dacă mai aveți ceva de adăugat, știu că au trecut doar două luni de când ați sosit, dar vă vom invita din nou pentru un bilanț.

Pénélope Laigo

Cu bilanțuri, va fi interesant, într-adevăr, după un an. Dar vreau să subliniez că sunt aici de doar două luni. Cred că aceasta este deja a patra sau a cincea mea interacțiune cu CCIFER, ceea ce arată cât de dinamic este acest network. Am fost foarte impresionată de cât de aproape sunteți de companii, trecând de la podcast la articol, la gale, la evenimente de networking. Felicitări pentru întreaga organizare!

Monica Ionita:
Suntem o echipă în jurul unei comunități foarte dinamice, de altfel una dintre cele mai dinamice organizații de business din țară, care reunește 600 de membri cu o diversitate de profiluri diferite, fie că sunt companii mari sau IMM-uri - 70% fiind IMM-uri, universități, ONG-uri. Deci, vedeți, furnizorii pe care îi căutați…

Pénélope Laigo

Exact, sunt atât clienții mei, cât și furnizorii și partenerii mei. Este întotdeauna o plăcere și felicitări pentru asta!

Plus d'actualités

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !

Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !