Interviu
Sebastien Demichelis (Groupama România): Ne-am concentrat ca prin tot ceea ce facem să creăm valoare adăugată pentru cei care ne-au ales – colegi, clienți și parteneri.
Valorile care definesc succesul Groupama în România? Empatie, solidaritate și încredere.
Într-un interviu acordat de Sebastien Demichelis, Deputy CEO al Groupama, aflăm cum o companie cu rădăcini în solidaritatea fermierilor francezi de acum peste un secol a devenit un lider al asigurărilor în România. Groupama îmbină experiența internațională cu implicarea locală, oferind soluții flexibile și inovatoare, construite pe principii de empatie, responsabilitate și parteneriat cu clienții. Prin inițiative de responsabilitate socială și tehnologii moderne, compania demonstrează că performanța economică poate merge mână în mână cu impactul pozitiv în comunitate.
Cum are loc adaptarea la o cultură care prezintă similitudini comune?
După ce ai petrecut mulți ani în China, Turcia sau Franța, adaptarea la cultura românească, mai ales dintr-o perspectivă franceză, poate părea destul de naturală în multe privințe, având în vedere influențele istorice comune, asemănările lingvistice și anumite obiceiuri sociale care se suprapun.
Totuși, tocmai atunci trebuie să fim cei mai vigilenți: de multe ori, când diferențele par mai puțin vizibile, ajungi să le neglijezi și să te confrunți cu neînțelegeri. Dar dacă ești familiarizat cu nuanțele franceze ale interacțiunilor sociale și cu aprecierea pentru tradiție, probabil vei găsi cultura românească la fel de bogată și primitoare, deși distinctă în felul ei.
Nu sunt sociolog ca să pot analiza în profunzime tiparele culturale și uneori e greu să deosebești ce ține de cultura națională și ce ține de cultura organizațională. Totuși, la Groupama România am descoperit o cultură puternică a calității, amabilității și eficienței. Apreciez foarte mult acest lucru și mă simt în largul meu într-un asemenea mediu, care m-a ajutat să mă adaptez rapid atât la noul loc de muncă, cât și la viața mea în România.
Care sunt cele mai importante momente din istoria Groupama pe plan internațional, dar și local?
Istoria Groupama a început în urmă cu mai bine de un secol, cu un act de solidaritate. Înțelegând că doar împreună pot depăși mai ușor neprevăzutul, un grup de fermieri francezi a creat fonduri mutuale locale, o plasă de siguranță în fața capriciilor vremii. Astăzi, Groupama este mai mult decât o companie de asigurări agricole, dar valorile celor care ne-au fondat ne ghidează încă.
Suntem prezenți pe piața din România încă din 2009, lideri ai industriei de asigurări, o companie recunoscută pentru calitatea serviciilor, pentru soluții flexibile și pentru empatie, a cărei strategie de dezvoltare este construită în jurul celui mai important partener al nostru – clientul.
Au fost multe momente importante pentru noi, de la cele în care am introdus noi soluții pe piața din România, inovând cu sens și în beneficiul clientului – cum ar fi CASCO Telematic, semnarea electronică a polițelor sau folosirea inteligenței artificiale pentru eficientizarea proceselor noastre - până la momentele ca cele în care am devenit prima companie de asigurări certificată Top Employer sau singurul brand de asigurări din România care primește distincția Superbrand.
Ce vă diferențiază de alți asigurători?
Unul dintre elementele care ne diferențiază este faptul că facem parte dintre grup mutualist de asigurări, în care clienții noștri sunt și acționari, ceea ce transformă relația dintre noi într-una de parteneriat. Orientarea către client nu este doar declarativă, este chiar un pilon esențial în strategia noastră de dezvoltare. În tot ceea ce facem punem un strop de empatie și știm cât de important este să fim partenerul pe care cei care ne aleg se pot baza.
Aș spune că ne diferențiază și faptul că suntem un asigurător global – avem experiența unui grup internațional, dar suntem profund înrădăcinați în cultura locală și implicați în comunitățile în care activăm. Suntem flexibili, solidari și mereu aproape unii de alții, o calitate ușor recognoscibilă a popoarelor latine, așa cum sunt cel francez și cel român, deopotrivă.
Principiul solidarității, al responsabilității sunt baza fiecărei relații pe care o construim – cu partenerii, clienții și colegii noștri.
Cum se comportă liderul segementului de asigurări din România dincolo de granițele afacerii?
La Groupama credem cu tărie în puterea fiecăruia de a se implica în comunitate, din empatie și dorința de a face bine. Tocmai de aceea ne implicăm în proiecte care se aliniază valorilor în care credem. Susținem prevenția, un lucru, de altfel, firesc pentru profilul nostru de asigurător, așadar ne implicăm în proiecte care încurajează un stil de viață sănătos și care fac un bine comunităților. Susținem sportul, fie el recreativ, terapeutic sau de performanță. Susținem cinematografia românească prin parteneriate cu cele mai importante festivaluri de film din țară și case de producție și implicându-ne activ în renovarea cinematografului Studio din Timișoara.
în plus, am dezvoltat un program național și gratuit de instruire în acordarea primului ajutor, în parteneriat cu Fundația pentru SMURD. Am reușit deja să instruim peste 11.000 de români prin 414 ateliere susținute în 73 de orașe ale țării. Acest proiect a plecat din dorința de conștientizare a unui element simplu, respectiv acela că un accident se poate întâmpla oricând, oriunde, așa că trebuie să putem conta pe oricine.
Prin toate aceste proiecte - și nu numai - dorim să aducem o schimbare reală și atât de necesară în comunitățile noastre.
Cum se reflectă misiunea companiei în activitatea de zi cu zi?
În fiecare zi ne propunem să depășim așteptările clienților și partnerilor noștri, atunci când se raportează la relația cu noi, indiferent de motivul și momentul în care ne contactează. Fie că este vorba de prima interacțiune, de reînnoirea unei polițe sau chiar de un proces de constatare a unei daune, anticipăm și venim în întâmpinarea nevoilor clienților și partenerilor noștri. Investim mult atât în procesele de business, cât și în echipele noastre, pentru a reuși să livrăm calitate la un nivel atât de înalt. Produsele și serviciile noastre sunt simple și predictibile, credem în personalizare și reușim prin inovație și procese bine structurate să fim un partener pe care clienții și partenerii noștri să se poată baza.
Ne dorim îi ajutăm pe clienții și partenerii noștri să privească viața cu optimism și să se bucure de fiecare moment, mai mic sau mai mare, știind că le vom fi alături în fața provocărilor. Și am făcut din asta o misiune la care lucrăm în fiecare zi.
Cât de importantă este sustenabilitatea pentru compania pe care o reprezentați?
Sustenabilitatea a fost întotdeauna pentru noi un aspect important, fie că a purtat sau nu acest nume. Ne-am concentrat ca prin tot ceea ce facem să creăm valoare adăugată pentru cei care ne-au ales – colegi, clienți și parteneri.
Ca asigurător, avem un angajament ferm: acela de a le oferi soluții simple, predictibile și flexibile clienților noștri, care să îi ajute să depășească cu mai multă ușurință provocările prezentului, pentru a se putea concentra cu mai multă încredere pe construcția viitorului dorit. Într-o lume în continua schimbare, marcată de probleme economice, climatice sau sociale, acest angajament devine tot mai important. Cu toții suntem responsabili de viitor, indiferent că vorbim de actori economici sau simpli cetățeni. Iar la Groupama, măsurăm succesul în cifre, dar și în contribuția pe care o avem la binele comun. Am perceput performanța noastră economică ca pe un impact pozitiv semnificativ asupra economiei, dar și a comunităților în care activăm. Tocmai de aceea sustenabilitatea este un element central al activității noastre financiare, iar investițiile noastre iau în calcul impacturile actuale și viitoare asupra economiei locale, încorporând criterii de mediu, social și guvernanță - un lucru esențial pentru creșterea sustenabilă, esențial pentru noi.
Am dezvoltat o strategie aliniată principiilor Grupului din care facem parte, strategia bazată pe două axe principale: creștere sustenabilă și preferința clienților, construind un parteneriat bazat pe proximitate și solidaritate. Ne implicăm activ în atingerea obiectivului asumat la nivel de Grup, acela de a reduce amprenta de carbon cu 40% până în 2030 și în creșterea gradului de conștientizare pe teme ce țin de prevenirea riscurilor. La acestea am adăugat și investițiile responsabile atât la nivel de companie, cât și cele în comunități, printr-o strategie de CSR care pune în centrul său oamenii și comunitatea.